Trailere skal tiltrække unge læsere til bøger

FiG

Brancheklip: Filmens verden har brugt dem i årevis – men nu er flere forlag begyndt på det samme; at markedsføre sig gennem trailere.

En trailer ligger lige for, når man skal markedsføre en film – billedmaterialet ligger jo klar lige til at klippe i. Det gør det ikke, når man taler om en bog.

Ikke desto mindre er der flere forlag, der er begyndt at lure filmbranchen af og anvende trailere i markedsføring. Det fortæller BogMarkedet, som endvidere nævner, at de bl.a. anvendes for at tiltrække unge læsere.

”Vi kan se både på den måde som Facebook og Instagram promoverer videoer og giver dem flere visninger, at det er noget indhold, som de vurderer folk rigtig gerne vil have,” siger Gertrud Smith, som er Marketing Manager hos Lindhardt og Ringhof til BogMarkedet.

Lindhart og Ringhof var blandt de første til at lave bogtrailere, men BogMarkedet nævner også Gyldendal og Tellerup.

Mofibo er et eksempel på en trailer

Hos Gyldendal er det især ungdomsbøgerne, der får mange bogtrailere, og Christian Bach, der er markedschef for Børn & Unge hos Gyldendal, fortæller, at de efterhånden laver en trailer til de fleste af deres ungdomsbøger.

”Rigtig mange af vores unge læsere er meget visuelle,” fortæller han. ”Det har virket rigtig godt at sætte nogle billeder eller noget musik til en bog. Og så kan vi se, at det er noget, som vores unge læsere, der er på Facebook og YouTube, godt gider at se.”

Hos Gyldendal er det især ungdomsbøgerne, der får mange bogtrailere, og Christian Bach, der er markedschef for Børn & Unge hos Gyldendal, fortæller, at de efterhånden laver en trailer til de fleste af deres ungdomsbøger.

”Rigtig mange af vores unge læsere er meget visuelle. Det har virket rigtig godt at sætte nogle billeder eller noget musik til en bog. Og så kan vi se, at det er noget, som vores unge læsere, der er på Facebook og YouTube, godt gider at se,” siger Christian Bach.

Umiddelbart er det dog ikke de store antal visninger man ser på Youtube, men man kan ikke bedømme dem på kun en platform.

”Hvis man sidder med vores visninger fra Facebook, så er billedet et helt andet. Det er jo et skift, der har været i løbet af de sidste par år, hvor Facebook og Instagram er blevet de primære platforme for at se den her type videoer,” siger Gertrud Smith til BogMarkedet.

Som eksempel nævnes Lindhardt og Ringhofs trailer for ’Rigtige mænd – herrego’ mad’. Den havde d. 30. november kun 1.085 visninger på YouTube mens den havde hele 11.420 visninger på Facebook.