Tre bureauer skal dyste om Faxe Kondi

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Målet er at finde et bureau til både Faxe Kondi og Faxe Kondi Booster – men et valg af to udelukkes ikke.

Royal Unibrew har nu skudt en konkurrence i gang om Faxe Kondi og tre bureauer er udvalgt til at deltage. Marketingdirektør Stephanie Illgner vil dog ikke oplyse navnene – men hun vil godt sige, at ambitionen er at finde en stabil og langsigtet relation.

“Det er et kultbrand, som har en lang historie og væsentlige styrker. og så det er et vigtig brand for os. Der er lavet gode ting i de senere år, hvor produktet både er flyttet fra banen til tilskuerne – hvilket er en rigtig udvikling – og der er udviklet en mere involverende kommunikation. Men vi mangler at få skabt en overordnet ide, der kan bære produktet i lang tid frem,” siger Stephanie Illgner.

Med udmeldingen lægger hun op til at bringe Faxe Kondi tilbage i en mere stabil gænge.

DDB havde produktet fra 2009 til starten af i år, og er bl.a. blevet nomineret til årets AEA-pris for Spark Bold kampagnen. Men i forbindelse med udviklingen af Faxe Kondi Booster valgte den daværende marketingdirektør at satse på markedsføringen af dette produkt frem for Faxe Kondi og flyttede budgettet til Openminded i Aarhus.

I foråret blev han så fyret og Stephanie Illgner kom til. Desuden er der kommet en ny brand-manager.

Efter sommerferien gik Openminded så konkurs.

“Bureauet er ikke rigtig nået at komme i mål med noget, og samtidig vurderede vi, at der var behov for nogle mere grundlæggende overvejelser om den fremtidige markedsføring. Derfor synes vi, at en bureaukonkurrence var på sin plads,” siger Stephanie Illgner.

Hun fortæller videre, at det er ambitionen at finde et enkelt bureau.

“Jeg er overbevist om, at det er nødvendigt at markedsføre Faxe Kondi og Faxe Kondi Booster selvstændigt. På sidstnævnte er Faxe Kondi navnet da også blevet gjort noget mindre til fordel for Booster,” siger Stephanie Illgner og fortsætter:

“Men det er vores håb, at vi kan finde et bureau, der kan håndtere begge brands – vi udelukker dog ikke muligheden for at placere dem hos to forskellige bureauer. Nu må vi se, hvad konkurrencen viser.”

Hun lægger desuden op til, at konkurrencen kommer til at fungere som en dialogbaseret proces.

“Vi er ikke interesseret i blot at briefe og så få en præsentation fem uger efter. Bureauerne kan til enhver tid kontakte os med spørgsmål og ønsker – også hvis det f.eks. gælder en rundvisning på fabrikken. Vi ønsker en langsigtet relation, og derfor er det fint at opleve et løbende samarbejde som en del af grundlaget for vores valg,” siger Stephanie Illgner.