SAS skal muligvis snart sige farvel til bureauer. Den igangværende bureaukonkurrence spidser nemlig til, og målet er at have ét bureau til alle markeder i stedet for de nuværende tre: McCann i Danmark, DDB i Norge og CP+B i Sverige. Men ifølge det norske medie Kampanje er ingen af dem tilbage.
Kampanje.com fyrer op under pitchens slutspurt ved at pege på tre tilbageværende bureauer.
Ganske vist siger Stefan Hedelius, strategi- og markedschef i SAS, til Kampanje, at DDB og et par stykker til fortsat er med, men mediet mener ikke desto mindre at vide – uden at have fået det bekræftet – at valget står mellem Forsman & Bodenfors, Åkestam & Holst samt M&C Saatchi.
Selv om udmeldingen har været, at SAS vil have et globalt bureau, så er det ifølge Kampanje ventet, at det bliver et svensk bureau, der får hovedansvaret, eftersom SAS har hovedkontor i Stockholm. Og det er da heller ikke store netværk, som Kampanje udpeger i favoritrollen.
Udfordringen for SAS er, at der reelt er ret stor forskel på selskabets position på de nordiske markeder samt stor forskel på dynamikken. En øget centralisering lægger derfor op til, at der skal sættes samarbejder i spil.
Forsman & Bodenfors har i Danmark en veletableret relation med flere cases til Umwelt, men adm. direktør Martin Michael Hansen ønsker ikke at kommentere, hvorvidt bureauet er involveret i SAS-pitchen.
Ifølge Bureaubiz’ oplysninger har Åkestam Holst en relation til &Co. Det er dog en ubekræftet relation. M&C Saatchi åbnede nordisk kontor – i Stockholm – for præcist et år siden. Her er eventuelle danske relationer mindre kendte.
SAS’ danske marketingchef, Kenneth Christiansen, ønsker heller ikke at udtale sig nærmere om konkurrencen – ud over at den forventes afsluttet inden for de kommende par uger.