Tre bureauer fik løver i Cannes. Og tre nye shortlister

Peter Engholm og Finn Graversen

Bl. a. sølv til Robert/Boisen. De to faldt i PR-konkurrencen, der ikke før har budt på danske løver. Den tredje faldt i Promotion & Activation. Samtidig er der kommet tre nye shortlister.

Hidtil har den relativt nye PR-konkurrence i Cannes ikke budt på danske løver. Men det er der lavet om på nu, idet aftenens award-show indebar både en dansk sølv og en dansk bronze.

Desuden blev det til en bronze i Promotion & Activation, idet Ogilvys cykelhjelms-kampagne, Nutcase, blev hædret.

Den anden bronze tilfaldt Call Me’s Tal ordentlig kampagne, der i PR-konkurrencen var indsendt af Lead Agency, men som har Jangaard, Mark & Ko som kreativt ophav.

Den fineste af løverne tilfaldt Robert/Boisen & Likeminded for Solar Energy arbejdet for Spies. Umiddelbart en viralt oirenteret film, men som det fremgår i en anden artikel – juryen har en bred definition af PR. Det handler om at skabe indhold, der kan skabe engagement og samtale – og det er lykkedes i tilfældet Solar Energy.

Kim Boisen fortæller da også, at der har været arbejdet meget med netop at bygge historien og indholdet, så den blev relevant at beskæftige sig med og bringe videre.

Resultater tæller i PR-konkurrencen – og dem kan Robert/Boisen da også prale med. Markant vækst i f.eks. tweets og Facebook-likes – og endnu bedre: vækst i bookings.

Oven på aftenens awardshow er der så her til mkorgen blevet offentliggjort tre nye shortlister, og her blev der plads til tre danske bureauer.

I Cyber blev Hello Mondays arbejde for Greenpeace Into the Arctic sendt i finalen.

I design blev det til to shortlister. Halbye Kaags arbejde for Sprite gik videre, mens Uncle Greys Urban Ear også er med kapløbet om løver.

Radio bød på ingen danske shortlister.