Værs’go: Tre grunde til at Do It For Denmark gør det godt

Peter Engholm
25@mail.dk

Sveriges TV har været i Danmark for at tjekke Spies-filmens skandale-potentiale. Det fandt man ikke umiddelbart, til gengæld høstede stationen en lille stak grunde til konceptets store succes.

Do It For Denmark – filmen fra Spies og Robert/Boisen – høster fortsat udenlandsk opmærksomhed for sit usædvanlige mix af storbyferie og fødselsrate. Filmen topper fortsat Unrulys liste over den seneste uges mest delte reklamefilm.

Nu har den udenlandske interesse lidt nabo-agtigt over sig: SVT’s Aktuellt, svarende til TV-A, har haft et tv-hold nede for at kigge nærmere på Do It For Denmark, men frem for at få et svensk syn på den danske film, bad man den danske kommunikationsrådgiver Hanne Feldthus om at vurdere den.

”Den umiddelbare tilgang hos svenskerne – og hos enkelte danske medier – har været, om Do It For Denmark mon kan give bagslag a la Visit Denmark-filmen om Danish Mother Seeking. Det kan jeg ikke vide, om den gør, for der sidder med tydelighed en stor flok mennesker parat til at blive forarget og fortælle om det på nettet – men jeg tror ikke, at det sker. Og det ser jeg umiddelbart tre grunde til,” siger Hanne Feldthus til Bureaubiz.

Hun uddyber:

”For det første udtrykker filmen en global trend om purpose-marketing; kampagne-ressourcer bruges på en sag, der er større end ens egne produktfordele. Her er afsættet at få gjort noget ved den lave fødselsrate, og det er i øvrigt et problem, som en lang række lande kender til.

For det andet er filmen charmerende og afvæbnende. Tonen er ikke vulgær eller overtræder en lummerheds-tærskel – den er sobert lavet, baseret på statistiske oplysninger, og man har på elegant vis lukket alle potentielt åbne flanker. Spies er godt klar over, at ældre og the gay community ikke er i ægløsnings-målgruppen, men de skal ikke nyde deres ferie mindre af dén grund – og de får også rabat. Spies er i filmen åben omkring, at det handler om at sælge rejser – også i fremtiden.

Og for det tredje trækker filmen på en forestilling om, at danskerne er frisindede. Jeg vil ikke afvise, at filmen også kan være med til at markedsføre Danmark.”

Dertil kommer ifølge Hanne Feldthus en ekstra fordel, som er mere nationalt betinget:

”Filmen rammer rent i Danmark, for Spies – altså manden selv – stod for sex, drugs & rock’n’roll. En opfordring til at gøre det for Danmark er tæt på brandets ur-DNA om en lystig livsstil,” siger Hanne Feldthus.

De 4,5 mio. visninger på Spies’ YouTube-kanal må formodes alt overvejende at komme fra udlandet, og det øger næppe heller storbyferie-salget blandt danskere, at svensk tv, AdAge og andre omtaler filmen … og så alligevel:

”Vi danskere ved ikke noget bedre end, når andre interesserer sig for os. Så den udenlandske medieomtale og de mange visninger og delinger er selvforstærkende. Det bliver den anden bølge,” siger Hanne Feldthus.

Indslaget i SVT’s Aktuellt er programsat til fredag aften.