Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

En jury med bl.a. tre bureau-direktører uddelte priser til årets fundraising-kampagner; den mest effektive, den mest innovative samt en specialpris.

Tre indsamlingskampagner fik tirsdag eftermiddag priser ved Fundraisingkonferencen på Nørrebro i København

Det relativt nye tiltag, Fundraisingprisen, blev uddelt for blot anden gang, og blandt de 16 indsendte kampagner var der priser til hhv. den mest effektive og værdiskabende, den mest innovative og kreative kampagne samt juryens specialpris.

7 kampagner blev shortlistet, med bureauer involveret i godt halvdelen af dem, og bureauer havde også en finger med i spillet blandt vinderne.

Juryen bestod af Anne Glad fra Envision, Martin Schultz fra Plant, Tomas Gorissen fra Responsive, Trine Sisbo fra Kræftens Bekæmpelse samt Robert Hinnerskov fra Isobro, der er forkortelsen for Danske Indsamlingsorganisationer. Og den gav priser til følgende:

Den mest effektive værdiskabende kampagne

Psykiatrifonden og Director for ”Hvor meget ved du om psykisk sygdom?”

Kampagnen formåede at fordoble fondens støttemedlemstal i 2014, at få 20.000 nye følgere på Facebook og en vækst på 50.000 modtagere af fondens nyhedsbrev. Kampagneleder var Betina Albrechtsen.

Juryen: ”Det er godt og gedigent håndværk, hvor organisationen har formået at udbytte momentum i forhold til et større kampagnetema, der kørte på tv og radio. I den forbindelse har organisationen særligt formået at udnytte de sociale mediers muligheder.”

Malene Brandt, Røde Kors. Foto: Rune Hansen.

Den mest kreative og innovative kampagne

Røde Kors, TV 2 Markedsføring og Coop for ”Smid Tøjet Danmark”, hvor det lykkedes at indsamle mere end 2000 tons tøj.

Kampagneleder Malene Brandt sagde bl.a. ved uddelingen: ”Kampagnen har været atypisk, idet vi indsamlede tøj i stedet for penge. Men det har været meget værdifuldt for os at have en dialog med vores givere, som ikke handler om penge”.
Juryen: ”Organisationen har udnyttet overraskelsesmomentet i at bruge en tv-kanal til en utraditionel form for indsamling. Alle kan være med og undvære et stykke tøj, og det kreative kampagne-tema var nemt at spille videre på.”

Juryens Specialpris

KFUM’s soldaterrekreation i Varde, der i 2013 besluttede sig for at fundraise 10 mio. kr. til bygningen af 7 nye rekreationsboliger til krigsveteraner. Det lykkedes at få tilsagn på hele 18 mio., og derfor måtte man endda sende penge tilbage. KFUM har i forvejen 24 rekreationsboliger til krigsveteraner. Kampagneleder var Per Møller Henriksen.

Juryen: ”Organisationen har fået involveret lokalområdet og formået at give den lokale afdeling stort råderum. Flot at det lykkedes og en særlig situation for en NGO at skulle sige nej tak til penge, fordi man har nået et så ambitiøst mål.”

Læs mere om konferencen, prisen og juryen her.

Kommentarer

  1. Et super flot og gennemtænkt koncept. Tillykke med prisen, yderst velfortjent Malene Brandt!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club