Tre mediabureauer: Alle med fremgang

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Mediabroker, Mindshare og IUM holder alle tendensen. Mens reklamebureauer ser ud til at være udfordret, ser mediabureauerne ud til at være vokset i 2012.

Mens markedet i 2012 ser ud til at have været hårdt for reklamebureauerne, så er tendensen foreløbig positiv for mediabureauerne. Og nu underbygger regnskaber for IUM, Mindshare og Mediabroker tendensen.

De kom alle ud med vækst – i hvert fald på de centrale nøgletal omkring bruttoavance og overskud. IUM, der er det største af de tre bureauer, må godt nok notere en faldende omsætning, men det ligger i tråd med, at reklamemarkedet generelt faldt i 2012.

Størst stigning på bundlinjen finder man hos det mindste af de tre, Mediabroker.

Det ændrer dog ikke på, at adm. dir. Peter Ottesen, ser markedet som hårdt.

“Men vi er lykkedes med at få toplinje og bundlinje til at vokse, og  specielt fremgang på resultat er meget tilfredsstillende. Vi er også meget tilfredse med at MyImage i 2012 gav os titlen som bureauet med de mest tilfredse kunder,” siger Peter Ottesen og fortsætter:

“Udviklingsmæssigt ser vi at opgaveløsning kræver et bredere og bredere fundament af kompetencer, så vi har i år etableret bofællesskab med to andre bureauer – We Think, der er et nystartet reklamebureau, og DialogFactory – med henblik på at bedre at kunne kombinere flere kompetencer.”

Dermed har Mediabroker også bevæget sig ind på brancheglidningens bane – om end ikke lige så vidtgående som Mindshare, der tidligere i denne uge gjorde sig bemærket med købet af reklamebureauet Wasabi og meldingen om, at man nu etablerer en afdeling, der skal gå i direkte konkurrence med reklamebureauer.

Den investering hænger sammen med, at bureauet nu for fjerde år i træk har haft vækst.

“I et netværk er man meget optaget af vækst. Men man er også godt klar over, at man ind imellem skal have et år, hvor man er mere optaget af at bygge nye ting op med henblik på fremtidig vækst. Vi har fået accept af at investere i 2013 og det hænger sammen med, at vi har leveret i de foregående år,” siger adm. dir. Martin O. Rasmussen.

IUM måtte som nævnt notere et fald i omsætningen – men en fornuftig vækst i bruttoavance og desuden en lille vækst på bundlinjen. Adm. dir. Michael Thim er da også godt tilfreds.

“Det er et svært marked mediemæssigt. Mange ting er i opbrud, så er er også muligheder, og vi har da også nået vores budget. Det har vi gjort i en årrække nu uagtet, at budgetterne har været aggressive,” siger Michael Thim.

For datterselskabet Mediaprint, har det dog ikke været et overdådigt år.

“Der er brugt energi på at rulle konceptet ud i Europa. Men Mediaprint bliver europæisk hub for konceptet, så vi forventer, at investeringen lønner sig,” siger Michael Thim.

Nøgletal for IUM

  • Omsætning 634,668 mio. kr. -9,2 pct.
  • Brutoavance 77,073 mio. kr. +6,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 896.198 kr. +2,5 pct.
  • Lønandel 62 (65,9)
  • Resultat før skat +9,822 mio. kr. +2,6 pct.

Nøgletal for Mindshare

  • Omsætning 385,028 mio. kr. +1,8 pct.
  • Brutoavance 50,497 mio. kr. +6,4 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,174 mio. kr. +1,5 pct.
  • Lønandel 58,4 (56,5)
  • Resultat før skat +7,202 mio. kr. +10,6 pct.

Nøgletal for Mediabroker

  • Omsætning 212,063 mio. r. +4,0 pct.
  • Brutoavance 18,916 mio. kr. +5,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,051 mio. kr. -0,6 pct.
  • Lønandel 54,1 (54,3)
  • Resultat før skat +2,559 mio. kr. +28,7 pct.