Fra i morgen aften kan 7.-10. klasseelever for første gang få lektiehjælp online. NetPeople har udviklet løsningen, der benytter digitale kommunikationsværktøjer, som målgruppen i forvejen er fortrolig med.
Eleven logger sig på sitet og får personlig kontakt med en lektiehjælper. Det virtuelle møde understøttes af chat, webcam, fildeling og en digital tavle, så meningsfuld dialog om elevens udfordringer kan finde sted.
Bekvemmeligheden ved at kunne modtage lektiehjælp hjemme i sofaen er indlysende, men for den udsatte unge målgruppe, kan muligheden for diskretion vise sig at være altafgørende.
“Vi ser et stort potentiale i løsningen, da den udnytter de digitale kommunikationsmuligheder til fulde, og er spændte på at se, hvordan målgruppen vil bruge tilbuddet. Løsningen kan være oplagt at benytte i sammenhænge, hvor det før var nødvendigt med et fysisk møde. En lignende løsning kunne f.eks. optimere en lang række online kundeservices”, siger Jannik Liedner, adm. direktør i NetPeople.
Projektet finansieres af statslige satspuljemidler og Statsbiblioteket. Tre ministerier – integration, undervisning og kultur – står bag, og Statsbiblioteket leder projektet, der skal være med til at opfylde et langsigtet mål om, at 95 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse i 2015. I dag er andelen ca. 80 pct.
“Projektet har væsentlige kultur-, lærings- og sociale perspektiver, og vi er samtidigt glade for at kunne vise vejen for et perspektivrigt og visionært samarbejde på tværs af den private og den offentlige sektor”, siger Flemming Munch, projektansvarlig fra Statsbiblioteket.
www.lektier-online.dk skal være en landsdækkende lektiehjælpsordning ved udgangen af 2011, og henvender sig primært til unge i 7. til 10. klasse bosat i udsatte boligområder. Men institutionerne bag ordningen er ikke blinde for eventuelle eksportmuligheder.