Design- og brandingbureauet Kontrapunkt kan glæde sig over tre Red Dot Awards ved dette års prisuddeling.
Bureauet modtager en pris for packaging design for deres arbejde for isdesserten Winterspring og to priser for skræddersyede typografier til Carlsberg og det japanske bilmærke Datsun.
Til årets Red Dot Design Award var der indsendt i alt 7.451 designs til bedømmelse fra 53 lande. 568 projekter blev belønnet og Kontrapunkt fik fuldt hus. Alle projekter de sendte ind, er blevet honoreret i kategorien ”Communication Design”.
Winterspring er en ny serie af gourmet isdesserter lavet på økologiske råvarer inspireret af det nye nordiske køkken, der blev lanceret i 2014. Winterspring har rødder i Danmark, men vokser hurtigt og kan nu findes i udvalgte butikker i Norden med kurs mod England. Kontrapunkt står bag både navn, brand identitet og det prisvindende packaging design.
Carlsbergs nye typografi tager udgangspunkt i brandets ikoniske art nouveau logo, som er designet af Thorvald Bindesbøll for 100 år siden. Typografien inkorporerer Carlsberg logoets ligaturer og kobler den nye typografi direkte med det ikoniske logo.
Det sikrer en skrift, der på én gang er genkendelig og moderne. Fremover vil typografien kunne opleves på alt fra glas til ølbrikker og fodboldstadions verden over.
Datsuns nye typografi er udviklet med henblik på at styrke bilproducentens globale positionering. Den nye prisvindende typografi vil blive brugt på tværs af alle bilproducentens mange markeder og er derfor udviklet til at understøtte en lang række sprog.
Om Red Dot Awards
Red Dot Awards er en international designkonkurrence, som hvert år præmierer bureauer, der markerer sig ekstraordinært inden for design. Tusindvis af designprojekter fra hele verden deltager hvert år, og en kompetent jury bestående af designere og eksperter udvælger vinderne indenfor de forskellige kategorier.