Siden marts har Coca-Cola overvejet, hvem der skulle hjælpe med at udvikle en ny global platform til moderbrandet, Coke. 10 bureauer har været involveret – heriblandt Wieden + Kennedy, der stod bag Open Happiness fra 2009.
Nu har man besluttet, hvem man vil satse på, og valget faldt på hele tre bureauer, der skal samarbejde om udviklingen.
De findes tre forskellige steder i verden – men de er alle en del af WPP, der er verdens største netværk.
Der er tale om Ogilvy i New York, SRA Rushmore i Madrid og Santo i Buenos Aires. Sidstnævnte har Carlsberg også prøvet, men det samarbejde holdt ikke særligt længe.
“Vi gik i gang med processen med det mål at afdække de bedste ideer og parre dem med eksekverings excellence – og med den erkendelse, at de måske ville komme fra forskellige kilder. Udfaldet blev at vi vil fortsætte med et netværks set-up, hvor vi går sammen med tre af de 10 bureauer med henblik på at skabe den første runde af kreativt arbejde for Coca-Cola,” lyder det i et statement til AdAge.
Det lyder videre, at tilgangen giver Coca-Cola mulighed for at høste “den bedste tænkning fra de bedste hoveder i bureauverdenen og opleve stort arbejde, der kommer ud af samarbejde op mod en fælles brief fra Coca-Cola.”
Der er tale om det første store bureauskift efter, at Marcos de Quinto tog over som Coca-Colas øverste CMO i januar. Han var tidligere chef for Coca-Cola på den iberiske halvø, og kender bl.a. SRA Rushmore fra den tid.
Der var da også adskillige spansk-talende bureauer blandt de 10 – bl.a. McCann-bureauer i Buenos Aires, Madrid og Barcelona.
Kilde: AdAge