Bureaukonkurrencer kom i sidste uge endnu engang til debat – denne gang i forlængelse af historien om de 26 deltagere i Dongs konkurrence.
Men noget kan tyde på, at der faktisk er sket en ændret adfærd. I hvert fald er der flere bureaudirektører, der taler om en vækst i kaffemøder og et fald i konkurrencer.
En flig blev løftet i førnævnte debat, hvor Anothers strategiske dir., Miriam Plon Sauer, anførte, at ’flere annoncører går uden om store omstændelige kreative oplæg i pitches og bevæger sig mere over mod at vælge ud fra kemi og tilgang.’
Adm. direktør i Another, Morten Hershøj, uddyber over for Bureaubiz:
”At vi ser færre store pitches og i stigende grad bliver inviteret til kaffemøder, tjener til annoncørernes ære.”
Erkendelser hos annoncørerne
Om tendensen er udtalt, tør KreaKoms formand, Mona Juul, ikke sige noget om – men hun mener dog også, at der er sket en ændret adfærd hos annoncørerne.
”Der var et tidspunkt oven på krisen, hvor annoncørerne kunne få alle til at hoppe og danse. Men jeg tror, at de har erfaret, at de i sidste ende også selv kommer til at hoppe og danse – pitches er meget ressourcekrævende,” siger Mona Juul og fortsætter:
”Så jeg oplever klart en tendens til at minimere pitches, og at der er flere, der spørger os til, hvordan man bedst gennemfører en sådan proces. Jeg bilder mig faktisk ind, at det har noget at gøre med det arbejde, vi udfører i foreningen, hvor vi har satset på at præge udviklingen gennem dialog frem for at råbe fra hustagene.”
Udviklingen gælder først og fremmest reklamebureauer. Mediabureauer er ofte gennem omfattende pitches, og også blandt digitale bureauer køres der uændret konkurrencer.
”Men konkurrencer på det digitale område har altid været mere dialog og mindre løsning. Kunderne ved godt, at det ikke giver mening at bede om kreative oplæg hos os, og derfor har vi været forskånet for den slags konkurrencer, som reklamebureauerne i vidt omfang er blevet udsat for,” siger adm. dir. Martin Bochineck, Magnetix.
Udviklingen gælder specielt det private marked. De offentlige kunder er underlagt en lovgivning om at skulle gå i udbud. Adm. dir. Thomas Brandt, Bates Y&R, ser desuden en anden driver i udviklingen.
Branchen er vokset
”Det er ikke sådan, at konkurrencerne er væk – og desuden er et kaffemøde principielt også en konkurrence, for de mødes jo med flere bureauer. Men vi oplever også mange kunder, som i højere grad hyrer bureauer ind til projekter, fordi de søger forskellige kompetencer. Klassiske konkurrencer giver ikke lige så meget mening i den sammenhæng,” siger Thomas Brandt og tilføjer, at branchen også er blevet meget større i forhold til antal bureauer.
Selv om det på den ene side kan siges at være positivt, at annoncørerne satser mere på kaffemøder end på pitches, så ændrer det dog ikke hans grundlæggende holdning til, hvordan det bedste bureausamarbejde ser ud.
”Jo tættere en samarbejdspartner et bureau er, des bedre forstår det forretningen og det vil alt andet lige give en bedre rådgivning. Lange samarbejder giver større grad af partnerskab,” siger Thomas Brandt og fortsætter:
”Men når nu markedet har udviklet sig således, at der er er større fokus på projekter, så er det selvfølgelig positivt, at der er mere fokus på dialog frem for konkurrencer. Det er også en vej til at lære hinanden bedre at kende og måske på den måde udvikle relationen.”