Operate er ikke uvant med topplaceringer i Bureaubiz’ årlige bureaurapport. For et par år siden toppede bureauet som Danmarks mest veldrevne i Bureaubiz Performance Index (BBPI), der bedømmer tre års fremgang i bruttoavance og overskud.
Her må bureauet dog lige nu nøjes med en femte-plads. Til gengæld kan det nu prale med at være Danmarks største PR-bureau.
Det har dog indebåret lidt hjælp fra Advice. Dette bureau har de tidligere år hørt til PR-gruppen, men bureauet har flyttet sig meget, og er blevet flyttet over i gruppen for reklamebureauer.
Godt nok gjorde det sig i går bemærket med ansættelsen af den tidligere forsvarsminister, Gitte Lillelund Bech som public affairs manager. Men som adm. dir. Espen Meyer Højlund i juni sagde til Bureaubiz:
“Både vores kreative afdeling og vores branding-team udgør i dag en lige så stor del af vores forretning som PR-afdelingen. Vores PR-forretning kører fortsat godt, men vi tænker meget bredere og arbejder med fuldstændig integrerede løsninger.”
Som reklamebureau er Advice Danmarks 11. største, og det er en størrelse, der ville placere bureauet som det klart største PR-bureau.
Men nu er det flyttet, og det har givet plads til Operate. Bureauet voksede flot i 2012, mens Mannov faldt markant tilbage. De øvrige top 5 bureauer tabte også bruttoavance, og dermed blev Operates 1. plads sikret.
Operate flytter sig dog også i en bureauverden, hvor grænserne flyder mere og mere. Bureauet har oprustet på kreative kompetencer.
“Vi har godt fat i kunderne på det overordnede faglige og forretnings-strategiske niveau. Men vi vil gerne kunne holde fast i dem, når der skal eksekveres. Når man har været med til forarbejdet, så vil man selvfølgelig gerne være med til at præge, hvordan ideerne kommer til udtryk, og derfor har vi rustet op på at kunne tilbyde hele paletten,” sagde adm. dir. Per Rystrøm tidligere i år til Bureaubiz.
Kigger man på størst fremgang i bruttoavance topper Kompas med en fremgang på 42,8 pct. efterfulgt af House of Communication med en vækst på 37,4 pct.
Når det gælder overskudsgrad blandt PR-bureauer, så topper Operate dog også med 21,8.
Top 5 PR-bureauer
- Operate 32,794 mio. kr. +15,2 pct.
- Mannov 30,149 mio. kr. -20,4 pct.
- Primetime 29,935 mio. kr. -0,4 pct.
- Geelmuyden.Kiese 20,634 mio. kr. -2,7 pct.
- Burson Marsteller 19,757 mio. kr. -0,3 pct.
Den årlige bureaurapport fra Bureaubiz rummer nøgletal for 221 bureauer med en samlet bruttoavance på 4,8 mia. kr. Den udkommer som en trykt publikation og koster 1795 kr. ex. moms og kan bestilles ved at maile finn@bureaubiz.dk.
Nøgletallene omfatter:
- Bruttoavance
- Bruttoavance pr. medarbejder
- Lønandel
- Gennemsnitlig personaleomkostning
- Antal Ansatte
- Resultat af primær drift
- Overskudsgrad
- Indtjening pr. medarbejder
Desuden er der en liste over de meste vindende bureauer på basis af resultaterne i 10 forskellige danske og internationale reklamekonkurrencer.