True Award slår sin egen rekord

Peter Engholm,
journalist

336 reklamefilm dyster i awardens comeback. De fire nye kategorier er blevet godt modtaget – særligt humoren, der har flere indsendelser end nogen anden.

The True Award sprang 2020 over – gid vi andre ku’ ha’ gjort det samme – og lægger nu op til en ordentlig awardfest.

Reklamefilm-prisen, som også rummer musikvideoer og branded content, slår sin egen rekord og har for første gang nogensinde rundet 300 indsendelser – and then some; 336 arbejder alt i alt.

”Vi er meget, meget glade. Så mange film i et så lille land. Og så lukkede vi ovenikøbet for indsendelserne på den annoncerede deadline,” siger Thor Brammer Jacobsen, executive producer og MD fra New Land samt medlem af styregruppen i The True Award.

Han tilføjer:

”Perioden siden sidste True Award har budt på mildt sagt svære forhold for filmproduktion. Men vi ser også en generel opblomstring og en tro på værkerne. Der bliver sat en ære i at sende ind. Og det er ikke få, der sender rigtig meget ind, men mange forskellige, der sender en del ind.”

Humoren topper

Glæden gælder ikke kun antallet af indsendelser, men også modtagelsen af de kategorier, styregruppen har introduceret i år; The Truly Brave og The True humor in film samt håndværkskategorierne Animation og Color grading.

The True Award sætter ikke tal på indsendelserne fordelt på kategorier, men Mette Jermiin, managing director og executive producer i Bacon samt medlem af styregruppen, sætter ord på:

”Ingen af årets nyheder falder igennem, men lægger sig på niveau med de øvrige kategorier. Lige med undtagelse af humoren, der debuterer som kategorien med allerflest indsendelser.”

Hun tilføjer:

”Humor som greb er ikke nyt, men oven på en pandemi og en del sadvertising er der tydeligvis behov for noget forløsende – et åndehul.”

The True Award finder sted den 17. november i Bremen Teater i København.