USA har valgt sin nye præsident. En kontroversiel en af slagsen, der under hele valgkampen har genereret ufattelig megen – og langt fra altid positiv – omtale.
Donald Trump har for længst overhalet Hillary Clinton målt på omtale på sociale medier. Og selvom en del af omtalen har omhandlet voldtægtsanklager, Trumps frisure og perfide udtalelser om indvandrere og kvinder snarere end præsidentkandidatens politik, er det ikke desto mindre omtale.
Og omtale, har det vist sig, kan vinde valg.
Fra den 8. juni frem til valgdagen den 8. november 2016 har Donald Trump genereret to tredjedele af i alt næsten 68 millioner indlæg på sociale medier. Det viser tal fra analysevirksomheden Meltwater ifølge svenske Dagens Media. Meltwaters data viser ikke overraskende også, at omtalen har handlet om meget andet end politik.
Under det slagkraftige ’Make America great again’ har Donald Trump gennemgående lagt vægt på at fremhæve kvantitet: tilslutning til vælgermøderne, antallet af følgere på Twitter og så videre (han har i skrivende stund 13,5 millioner følgere mod Clintons 10,5).
Endnu har vel ingen det store overblik over, hvad det lige var der skete derovre og hvorfor. Der har været megen snak om, hvad Trump har gjort forkert og ikke helt så meget om, hvad han har gjort rigtigt. Hvad der ud over markante holdninger og en excentrisk person satte rigmanden Trump i stand til at vinde magten i verdens største og måske også eneste supermagt.
Inden valget tirsdag den 8. november 2016 mere end indikerede amerikanske Forbes, at Trumps valgkampagne har dumpet de traditionelle discipliner, når det kommer til markedsføring på internettet. Hvor Clinton snusfornuftigt lagde sig i kølvandet på Barack Obamas succesfulde valgkamp på digitale medier, har Trumps onlinemarkedsføring ifølge Forbes bestået af chokerende udmeldinger, som i visse tilfælde direkte har modstridt de overordnede budskaber og ‘nok været underholdende men end ikke mødt minimumstandarderne for moderne markedsføring’.
Noget må man dog have gjort rigtigt i Trump-lejren, også på internettet. Hans Jørgen Albertsen fra Netbooster skrev på valgdagen i sin klumme på Bureaubiz, at et af værktøjerne i den nyvalgte præsidents markedsføringsværktøjskasse var microdata targeting: hvad har lige netop du købt, hvad ser du i TV, hvad plejer du at stemme med videre. Investeringen i op imod 5.000 informationer om hver eneste stemmeberettigede amerikaner har sat Donald Trumps folk i stand til at skræddersy onlinekampagner og målrette dem den enkeltes interesser og overbevisning.
Uanset om det skyldes simpel eksponering, kalkuleret markedsføring eller en kombination, bliver den 70-årige forretningsmand og milliardær Donald J. Trump uomtvisteligt USA’s 45. præsident.