Trykkeri tilbyder gratis webshop-løsning til konkurrenter og bureauer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Aarhusianske LaserTryk håber dermed selv at få flere ordrer. Grakom hilser tiltaget velkommen.

Trykkeribranchen har i en del år efterhånden befundet sig i et presset marked. En af spillerne, der har klaret sig godt, er aarhusianske LaserTryk.dk, som nu kommer med et nyt – og usædvanligt – tiltag.

Man vil nemlig stille sin nyudviklede e-handelsplatform gratis til rådighed for både konkurrerende trykkerier og reklamebureauer.

Men – There is no such thing as a free lunch, plejer man at sige. Og det er der naturligvis heller ikke her.

”Betalingen” for at bruge webshoppen er tosidig. Lasertryk.dks adm.dir. Anders Grønborg, siger, at man forventer at få solgt mere selv. Samtidig får Lasertryk.dk adgang til alle data, når de andre trykkerier bruger webshoppen.

Det er nemlig således, at de ordrer på produkter, som trykkerierne ikke selv kan levere, automatisk går videre til LaserTryk.dk.

”Vi gør det fordi, vi håber på, at trykkerierne bliver dovne forstået på den måde, at de kan se en fordel i at lade ordren gå videre til os i stedet for selv at trykke. Vi giver dem så en provision for at sende ordren videre,” siger Anders Grønborg.

Lasertryk kan med adgang til alle data i webshoppen se, hvad og hvor meget kunderne køber hos konkurrenterne.

Anders Grønborg pointerer dog, at man på ingen måde kunne finde på at kontakte de andre trykkeriers kunder direkte.

”Det er rigtigt, at jeg kan gå ned og se konkrete data, men jeg har ikke tænkt mig at bruge det til noget. For os er det centrale, at vi håber at øge salget på sigt og på denne måde får vi samarbejdspartnere, der både markedsfører og sælger med os som underleverandører.

Hvorfor skal man indgå en sådan aftale med jer?

”Markedet skriger på totalleverandører. Det er træls for kunderne at være nødt til at handle to eller tre forskellige steder. Særligt for de nicheprægede trykkerier, der er superskarpe på et afgrænset område, er det en stor fordel at supplere med vores brede sortiment. Samtidig har meget få trykkerier en fornuftig e-handelsløsning, simpelthen fordi de ikke har ressourcerne til at udvikle den, ” siger Anders Grønborg.

Det nye tiltag bliver hilst velkommen af adm. dir. for Grakom, Thomas Torp:

”Jeg er altid stor fortaler for, at virksomhederne finder nye måder at gøre tingene på. Ikke mindst hvis det kan være med til at løfte produktiviteten og forbrugeroplevelsen i branchen. Mange danske trykkerier er udfordret økonomisk, og alle tiltag, der kan gøre det nemmere og mere overskueligt at bestille tryksager, og som dermed forkorter vejen fra idé til det færdige produkt, kan jeg kun hilse velkommen”.

Lasertryk har indtil nu indgået samarbejde med 50 virksomheder, primært trykkerier og skiltevirksomheder. De får 20 procent i provision, hver gang de sender en ordre videre til Lasertryk.