Tuborg åbner nu for scanner-app’en Blippar som led i kampagnen Grønne Favoritter, der har Facebook som største aktiveringsplatform. Omdrejningspunktet er danskernes mange øl-favoritter og anledninger til at mødes over en øl.
Kampagnen er Blippars gennembrud på den store scene herhjemme, lyder det fra det danske bureau, der er Blippars partner i Norden.
Blippar er en teknologisk videreudvikling af QR-koder. Ved at blippe produkter, som bærer blipp-instruktion, kan forbrugerne f.eks. spille spil, se videoer, opleve 3D-animation, deltage i konkurrencer og tage billeder via virtuelle photobooths.
Komikerparret bag den fiktive dokumentarserie Danish Dynamite har hovedrollen i Tuborg-kampagnen, hvor Facebook indtil nu har været omdrejningspunktet, men nu får danskerne også muligheden for at blippe sig til eksklusivt indhold og underholdning fra kampagnen omkring Tuborgs Grønne Favoritter.
”Facebook involveringen har indtil nu overgået alle vores forventninger. Med Blippar tilfører vi endnu en virituel platform til kampagnen, hvor vi fodrer etiketterne med eksklusivt indhold i form af bl.a. film med Tuborgs ”nye ølkuske” bamse (Magnus Millang) og Poulsen (Martin Høgsted),” siger Brand Manager hos Grøn Tuborg Malin Gardeström i en pressemeddelelse.
Tuborg har indtil nu modtaget godt 10.000 forslag fra danskerne til nye øl-favoritter, og online videoerne – som Partners står bag – er set over 580.000 gange. Med Blippar bliver etiketterne levende, hvilket ifølge Malin Gardeström betyder, at der nu er endnu kortere til underholdningen, når man sidder med produktet i hånden.
”Du skal blot downloade Blipper appen på din smartphone, hvorefter du scanner din Tuborg etiket – det åbner et interaktivt univers med film med ølkuskene. For os handler det om at involvere danskerne på en nem, sjov og hurtig måde. Her ser jeg Blippar som yderligere en sjov dimension i kampagnen – især til den yngre målgruppe,” siger Malin Gardeström.
Med kampagner for bl.a. Heinz, Nestlé, Unilever og Tesco har Augmented Reality scanneren Blippar siden 2011 opnået udbredelse i bl.a. USA og Storbritannien og er i alt downloaded 5,4 mio. gange. Hos det danske bureau GoLive, der er Blippars partner i Norden, ser partner Tonny Klim Tuborgs Blippar indtog som ”det helt store gennembrud”.
”Tuborgs Augmented Reality indtog i den danske dagligvarebranche er den største og mest gennemført kampagne, der til dato er gået i luften i Norden. Tuborgs kampagne viser Blippars styrker i forhold til indhold og optimal brugerinvolvering. Nu er der for alvor åbnet op for danske brands i detailhandelen”, siger Tonny Klim.