Tuborg og Wibroe, Duckert & Partners er formentlig en af de ældste og mest sammentømrede relationer i den danske reklamebranche. Relationen er en institution i branchen, og igennem årene har man i perioder set Partners nærmest som Tuborgs marketingafdeling.
Så at tale om et brud her vil være en af de store historier.
Derfor er det bemærkelsesværdigt, at det er lykkedes for Tuborg at gennemføre en konkurrence på Tuborg Classic i stilhed. Endda med deltagelse af fire udfordrere (se tre af navnene lidt senere).
Godt nok er der ikke tale om hovedmærket Grøn Tuborg. Men det giver en spekulation om, hvorvidt, der er et større opbrud på vej. Classic er landets tredjestørste øl, så betydningen af at udfordre Partners her er langt større end, når bureauer får lov at lege med projekter på f.eks. Påskebryg og Rød Tuborg.
Det gik dog godt. Konkurrencen er afsluttet til fordel for at blive hos Partners, og dermed er spekulationerne lukket ned.
Det har dog været en meget lang proces, og reelt har Tuborg holdt Partners på pinebænken i ca. et halvt år. Konkurrencen blev sat i gang i efteråret men først afgjort for kort tid siden. I hvert fald officielt.
Carlsberg Danmarks marketingdirektør, Mads Friis, fortæller, at det er flere måneder siden, at man valgte at satse på Partners’ koncept og efterfølgende at teste det.
Men testen er ikke årsagen til langsommeligheden i udmeldingen.
“Det er reelt flere måneder siden, at vi udvalgte Partners’ koncept, som så blev sendt i test. Den bekræftede vores egen fornemmelse,” siger Mads Friis og fortæller, at der dog gik flere måneder, før Partners fik besked.
“Jeg er tilfreds med forløbet af konkurrencen, og vi har fået god feed-back. Men det er rigtigt nok, at det har lang tid, før vi gav dem besked. Det beklager jeg – men det skyldes nogle interne overvejelser omkring vores samlede ølportefølje, som skulle klares, før det gav mening at kommunikere om konkurrencen,” siger Mads Friis.
Mads Friis afviser således forlydender om, at det er omfattende testprocedurer, der forsinkede afgørelsen.
Mads Friis vil ikke oplyse hvor mange og hvem, Partners har været oppe mod. Men ifølge Bureaubiz’ oplysninger har der været tale om fire udfordrere, hvoraf tre navne bliver nævnt: Uncle Grey, McCann Copenhagen og svenske Forsmann & Bodenfors.
Symbolsk betydning
Et tab af Tuborg Classic vil nok være af mere symbolsk betydning end økonomisk. Hidtil har markedsføringen af Classic ikke været markant. Mads Friis understreger dog, at der nu er afsat et større budget.
Samtidig ligger mange aktiviteter som f.eks. below-the-line i mange tilfælde andre stedet end hos Partners.
Så det ligner under alle omstændigheder et mere begrænset budget, når det holdes op mod en konkurrence med fem bureauer – og endda et af Sveriges mest kendte.
Det ligner en spekulation i, at kan man fravriste Partners Classic, så er vejen åbnet for at gå på jagt efter Grøn Tuborg.
Tuborg Classic er et ganske særligt produkt for Partners. Produktet er nemlig opfundet af Peter Wibroe først i 90’erne. Det var ham, der udtænkte hele konceptet og overbeviste bryggeriet om, at man skulle satse på en Classic-øl under lanceringstemaet “Lidt mere af alting”. Det var dengang hvor den klassiske pilsner var alt dominerende.
Hertil kommer så, at Wibore, Duckert & Partners har haft Tuborg siden bureauets start og således stået bag en enestående succes. Og skulle et tab af Classic så tvivl om Grøn Tuborg, ville det blive mere ømtåleligt – ikke mindst symbolsk.
Udskrivelsen af konkurrencen i efteråret kom oven på en turbulent periode for bureauet. Sidst på foråret sidste år blev adm. dir. Bjarne Spellerberg Orfelt fyret og erstattet af Louise Knauer, der blev fundet hos McKinsey.
I sommerens løb skiltes Partners og TDC så og sidst på efteråret forsvandt også DSB, der ellers var en ganske ny kunde. Sideløbende er der sket en del på personale-siden – både i form af afskedigelser og oprustning med nye kompetencer.
Teste konkurrencekraft
Mads Friis erkender da også, at det har haft en betydning.
“Vi vil have de bedste, og der er ingen hellige køer. Samtidig foretrækker vi lange relationer, og er ikke særligt vilde med konkurrencer. Men ja – der sker mange forandringer hos Partners i disse år, og derfor syntes vi, at tiden var inde til at teste deres konkurrencekraft – som jo altså viste sig at være intakt,” siger Mads Friis.
Han fremhæver desuden Henrik Juul i valget, og understreger dermed betydningen af, at bryggeriet kan trække på en af de garvede kræfter på bureauet.
“I min verden er han vores mand. Henrik Juul er fantastisk,” siger Mads Friis.