Da Carlsberg valgte nyt kreativt lead-agency til Carlsberg-brandet valgte man et argentinsk bureau. Nu har man så valgt et canadisk bureau til en tilsvarende rolle på Tuborg.
Eller i hvert fald canadisk i sit udgangspunkt. For der er tale om Sid Lee – men det er bureauets afdeling i Amsterdam, der skal håndtere Tuborg.
Det bekræfter Carlsbergs digitale direktør, Jens Jermiin.
Sid Lee er et bureau med et anderledes udgangspunkt. Det udspringer af oplevelsesindustrien og har haft et mangeårigt samarbejde med Cirque du Soleil – et samarbejde, der er så tæt, at Cique de Soleil er trådt ind i ejerkredsen. Og den konstellation matcher ganske godt opgaven på Tuborg, som har stort fokus på musik i sin markedsføring – og dermed på events og oplevelser.
Tænk blot på Roskilde-festivalen lige før sommerferien. Her kunne man f.eks. opleve en kinesisk delegation, der kiggede på festivaler med henblik på at hente inspiration til opbygning af festivaloplevelser i Kina med støtte fra Tuborg.
Sid Lee er valgt som kreativt lead på Tuborg internationalt, og det betyder, at bureauet skal udvikle en core creative idea, der kan fungere som fundament for eksekveringer på både forskellige platforme og lokale markeder.
“Desuden er en af udfordringerne at bringe oplevelses-universet fra festivaler ind i den digitale verden, så vi også får fat i de mennesker, der ikke er på festivalerne,” siger Carlsbergs Jens Jermiin.
Der er tale om et internationalt budget og det påvirker således ikke Tuborgs samarbejde med Wibroe, Duckert & Partners på det danske marked.
Sid Lee er et uafhængigt bureau, og bureauet håndterer i Amsterdam flere store globale brands – som f.eks. Adidas.
Valget af Sid Lee er en bet for danske McCann, der vandt budgettet for to år siden.
“McCann har gjort et godt arbejde og gjorde også en god profil i konkurrencen. Men vores tilgang til markedsføringen af Tuborg har udviklet sig i de sidste par år, og vi har vurderet, at Sid Lee bedre matcher vores behov,” siger Jens Jermiin.
Der har allerede været en revitalisering i gang på Tuborg, hvor designbureauet Turner Duckworth i 2012 vandt en bronze i Cannes for det nye design.
Carlsbergs topchef, Jørgen Buhl Rasmussen har da også i foråret i forbindelse med regnskabs-interviews talt om en positiv udvikling for Tuborg som følge af det nye design.