”Marketing skal gøres mere målbar”, sagde Vagn Sørensen, der er bestyrelsesformand i bl.a. TDC, FLS og Scandic Hotels på et seminar i går. Det fortæller Børsen.
Vagn Sørensen efterlyser endvidere dokumentation for at marketing giver værdi og at marketings performance skal kunne gøres klart for enhver – også uden for marketingafdelingen:
”For os i bestyrelsen er marketing noget af en sort boks,. De måltal, der kommer, laves ofte selv af Marketing og er kun noget, de selv forstår”, var hans anke.
Vagn Sørensen, der er med i 11 bestyrelser i syv lande erkendte overfor tilhørerne, at bestyrelsers engagement i marketing normalt er relativt lille og at dette foredrag om bestyrelsers syn på marketing faktisk var det første han nogensinde havde holdt.
Samtidig anbefalede han dog, at man ikke oprettede en decideret marketing-division, men at der dog var mindst en i den daglige ledelse, der havde et vist kendskab til området.
”Der ligger en væsentlig rolle i at sikre sammenhæng og effektivitet med hensyn til marketing på tværs i virksomheden”, citeres han for af Børsen (Børsen Executive, p. 11).