“Småt er godt”, er ikke en blomst, der er vokset i Adapt-direktør Kresten Wiingaards have.
Tværtom: Store internationale kunder vil gerne have store legekammerater på bureausiden, og på det grundlag indledte Adapt for nogle år siden en vækststrategi, der har gjort bureauet mere end dobbelt så stort på 2 år.
Nu kan procenter være taknemmelige – men i dette tilfælde er væksten lig med, at Adapt er blevet 25 mio. kr. større på 2 år. Det er en vækst, der i sig selv svarer til et mellemstort bureau.
Går man yderligere 2 år tilbage, så er bureauet blevet tre-doblet.
Kresten Wiingaard tilskriver væksten en klar strategi for hvor bureauet vil hen, og at alle medarbejdere er involveret i strategiprocessen.
“Det skaber klarhed, engagement og ejerskab baseret på vores fælles værdigrundlag,” siger Kresten Wiingaard
Han oplister en række punkter, hvor man har satset:
- Kerneforretningen – omnichannel, ehandel og generel digitalisering hos nye og eksisterende kunder.
- Fokus på udvikling af Native Apps
“Mange digitale bureauer udvikler forsat kun på web. Vi har native app med. Altså en ekstra vare på hylden,” siger Kresten Wiingaard.
- Fokus på ‘Strategy & insights’. bureauet har opbygget eget Usability-lab, hvor man laver alt fra koncepttest til eye-tracking samt gjort UX-design til en del af kerneforretningen.
- Internationalisering. Bureauet har åbnet afdelinger i både Barcelona, Berlin, boston og Litauen.
“For 2 år siden var vi primært et dansk bureau med danske kunder. Nu er vi internationale og har internationale kunder,” siger Kresten Wiingaard.
Han forventer dog ikke at fortsætte væksten i samme tempo. Der kommer fremover mere fokus på bundlinjen.
“Samlet set for Adapt Group skal vi kun vokse 20% i år, men til gengæld have mere fokus på en bedre bundlinje. Det er klart, at det koster på bundlinjen at vokse så meget (40%) på toplinjen,” siger Kresten Wiingaard og fortsætter:
“Men det handler også om størrelse. Store og internationale kunder har præferencer for større og internationale bureauer. Derfor har væksten været ‘nødvendig’ for at nå vores mål.”
Kresten Wiingaard konstaterer endvidere, at bureauet foreløbig er foran sine mål for 2016.
Nøgletal for Adapt, Gruppen
- Bruttoavance 45,5 mio. Kr. +41,2 pct.
- Bruttoavance pr. Medarbejder 745.902 kr. -5,1 pct.
- Lønandel 68,3 (73,3)
- Resultat af primær drift +3,206 mio. Kr. +9,7 pct.
Bruttoavancen er estimeret af Bureaubiz