Jesper Mathiesen udtrykte selv en forventning om, at han nok skulle gøre tingene på en anden måde – bl.a. se på kunderne med nye øjne – da han for en måned siden blev præsenteret som ny kreativ direktør og Envision-stifter og -ejer Flemming Hald Nielsens arvtager.
Det ligner en profetisk udtalelse. Siden har Envision tabt det kreative budget på den mangeårige kunde, Føtex, og i går sagde bureauet så farvel til den anden kreative direktør, Kim Karmark.
Det vil være nærliggende at kæde Kim Karmark’s afgang og Føtex-budgettet sammen. Spørgsmålet er dog om ikke forklaringen stikker dybere, og det står da heller ikke klart, om Kim Karmaark er gået selv eller om han er blevet fyret.
Desuden var det ikke Kim Karmark, der deltog i Føtex-pitchen – det var Jesper Mathiesen.
Herudover har Føtex’ filmbudget ikke ligget mere end et par år hos Føtex og har formentlig ikke en størrelse, der kan gøre det alvorligt for bureauet. Ud over end på selvforståelsen.
Hertil kommer, at Kim Karmark ikke “blot” er en kreativ direktør. Han har været på bureauet i mere end 15 år, er bestyrelsesmedlem og så er han en af fem ejere.
Gennem Karmark Aps ejer han 25 pct. af Wirtschaftswunder A/S, der ejer 22,9 pct. af Envision. I dette selskab er også Thomas Kjær Nielsen og Anni Sørensen medejere sammen med Flemming Hald Nielsens FHN Holding.
Tilsvarende ejer Mona Juul gennem Mona Juul aps 25 pct. af Age & Beauty, der ejer 22,9 pct. af Envision. FHN Holding står for resten.
Envision Holding står for resten af ejerskabet til bureauet, og Flemming Hald Nielsen står således for ca. 75 pct ialt, mens Kim Karmark, Mona Juul, Thomas Kjær Nielsen og Anni Sørensen (økonomiansvarlig) deler resten
Det er en konstruktion, der ligner et tilrettelagt generations-skifte, hvor Mona Juul, Kim Karmark, Thomas Kjær Nielsen og Anni Sørensen har mulighed for hver for sig at øge deres ejerandel.
I det lys ligner præsentationen af Jesper Mathiesen som Flemming Hald Nielsens arvtager en desavouering af Kim Karmark. For på basis af ejerskaberne, var det så ikke ham, der var tiltænkt den rolle.
Godt nok er Thomas Kjær Nielsen også kreativ og en person med Envision i blodårene. Men han er flyttet til København og leder bureauets afdeling her.
På den anden side var problemerne med Føtex formentlig allerede synlige for Envision på det tidspunkt, og det kan have ført til, at Kim Karmarks stjerne var dalende.
Det skal dog nævnes i denne sammenhæng, at Jesper Mathiesen er kendt som en kreativ med stor forstand på detailhandel og en høj stjerne hos Føtex, mens Kim Karmark er kendt som en kreativ med et mere generelt fokus. Derfor burde de to som udgangspunkt kunne supplere hinanden.
Problemet er dog, at Kim Karmark ikke blev nævnt med et ord i den artikel i Børsen, hvor Jesper Mathiesen blev præsenteret som Flemming Hald Nielsens arvtager.
Hvad det koster at købe Kim Karmark ud, vides af gode grunde ikke. Men han har så vidt Bureaubiz erfarer haft sine aktier i mange år, og Envision havde i 2007/08 en bruttoavance på 87,5 mio. kr. og et resultat af primær drift på 12,3 mio. kr.
Det er ikke lykkedes at få kontakt med hverken Mona Juul eller Kim Karmark.