Turbulent dag for tidligere reklamemand

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Først blev stifteren af Joe & The Juice, der har en baggrund i bureauverdenen, hængt ud af en fagforening og dernæst hyldet på DR som stjerneiværksætter. Læs desuden om møbelkoncern, der slår på det danske islæt når de indtager BRIK-landene.

Kasper Basse, der tidligere har arbejdet på reklamebureauet BBDO og været medstifter af dialogbureauet Magnetix, vandt i aftes finalen i DRs program VæXt-faktor – erhvervslivets svar på X-faktor. 

Her blev han af DR Penge og Ugebrevet Mandag Morgen udråbt til årets mest lysende væksttalent og Joe & The Juice blev vurderet til at have potentiale til at blive verdensklasse. Sammen med trofæet, kunne han gå hjem med en præmie på 200.000 kroner.

Joe & The Juices koncept bygger på en kombination af oplevelsesøkonomi og sundhed og det rendyrkede marketingkoncept vandt i skarp konkurrence over biotekkometen Mads Laustsen og stjernearkitekten Kim Herforth Nielsen.

Dommerpanelet bestod af tre garvede investorer: Christian Motzfeldt, direktør for Vækstfonden, Peter Torstensen, direktør for Symbion og Jesper Mathiasen, stifter af Frej Capital Partners.

Tidligere på aftenen var scenen dog en helt anden.

På TV2 Lorry var Joe & The Juice-direktøren i skærsilden, efter at TV2 Lorry, havde vist klip med to drenge, der havde en drøm om at få et lønnet job hos Joe & The Juice.

I stedet fik de lov til at gennemgå op til 50 timers ulønnet undervisningsforløb. Og uden at være sikker på efterfølgende at få tilbudt et job.

Kasper Basse indrømmede i det efterfølgende interview på TV2 Lorry, at det lød lidt skidt. Men den tidligere reklamemand forklarede, at tanken er, at Joe & The Juice tilbyder de unge mennesker muligheden for at opkvalificere dem til et specielt job ved at gennemgå et træningsforløb, der er ulønnet.

Kasper Basse sagde i interviewet, at han synes det er helt i orden, at de unge mennesker investerer lidt af sig selv, hvis de vil opnå noget særligt.

I Joe & The Juices tilfælde, er det evnen til at give kunderne en helt unik oplevelse, når de går ind i en af kædens 23 café’er.

Mens restauranternes fagforbund ikke er enig i den holdning, ser to af de tre mentorer, der var med i DRs Væxtfactor anderledes på juice-manden:

“Kaspar er en stor personlighed, en dygtig leder og en ildsjæl, som har bygget det her koncept fra grunden”, mener Irmakoncernchef Alfred Josefsen, mens tidligere Tryg-direktør Stine Bosse tilføjer:

“Og så har han altså en portion frækhed, men begavet frækhed” (Berlingske Business, p. 24, samt fra i går: TV2 Lorry 19.30 og DR Penge/Væxtfaktor).

Møbelkoncern slår på det danske islæt når de indtager BRIK-landene

Mens andre virksomheder vånder sig i kølvandet på den finansielle krise og venter på om vi har nået lavpunktet eller om krisen bliver værre, så er møbelkoncernen BoConcept godt på vej til at etablere sig i Kina og de andre BRIK-lande.

Tankegangen bag er ifølge koncernchef Viggo Mølholm, at man ligeså godt kan være i de lande, der har en solid økonomisk fremgang fremfor de traditionelle markeder, som er præget af recession.

Med indsatsen i Asien og Sydamerika vil man synliggøre den danske tilknytning:

“I Asien og Latinamerika vil forbrugerne gerne handle med virksomheder, der er forankret i Europa og har historiske rødder. De velhavende forbrugere i vækstlandene higer efter vores livstil og derfor markedsfører vi os fremover på en anden måde”, siger koncernchefen.

Da BoConcept på det kinesiske marked går efter kunder, som efter lokale forhold er velhavende, vil virksomheden gerne forbindes med de mest kostbare mærkevarer uden at være de dyreste på markedet.

I Europa profileres BoConcept som luksus, der er til at betale (Jyllands-Posten Erhverv, p. 12).