Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Kampagnen var tilrettelagt, da TV 2 pludselig kastede grus i maskineriet mellem bureau, kunde og produktions-selskab. Flere eksempler på TV 2's aggressive fremfærd er dukket op.

På den ene side investerer TV 2 i relationen til reklamebureauerne ved at have overtaget repræsentationen af Cannes-festivalen i Danmark.

På den anden side konkurrerer TV 2 med bureauerne om kunderne. I mandags kom det frem, at man havde vundet en konkurrence om en ny større kampagne for Lalandia, og omtalen har trukket flere eksempler fem – samt kritik fra DRRBs formand, Mona Juul.

I begge de nye eksempler har TV 2 optrådt på en måde, der har været egnet til at skabe problemer i relationen mellem bureauer, produktions-selskaber og kunderne.

Far From Hollywood og Nørgård Mikkelsen blev udsat for et overraskende angreb for under et år siden i forbindelse med en stort anlagt kampagne for Inspiration, som skulle instrueres af Søren Fauli.

Det lykkedes at beholde opgaven – men først efter at have konkurreret med TV 2.

Umiddelbart var det selve produktionen, der var i spil – men det betyder ikke, at TV 2’s rolle var betydningsløs for bureauet. I hvert fald ikke, hvis man spørger Far From Hollywoods ejer og producer, Stefan Danholm.

“Der var tale om en kampagne udviklet af Nørgård Mikkelsen og os, og som skulle instrueres af Søren Fauli. Men pludselig opstod der usikkerhed omkring produktionen, og det viste sig, at det skyldtes, at TV 2 havde givet Inspiration et samlet tilbud. De hævdede, at de kunne producere det samme billigere,” siger Stefan Danholm og fortsætter:

“Realiteten var dog, at deres løsning ikke ville kunne opretholde det samme niveau, og i sidste ende blev det spørgsmålet om bureauet og instruktøren kunne stå inde for kvaliteten, der kom til at gøre udslaget. Havde det været en anden og mindre kendt instruktør end Søren Fauli, vil jeg ikke udelukke, at det var lykkedes for dem.”

Stefan Danholm er ikke i tvivl om, at det var en kombination af medie- og produktions-budgettet, TV 2 brugte til at konkurrere, og at TV 2’s indtog på bureauernes område vil ramme kvaliteten.

“Det er for mig det helt afgørende spørgsmål i denne sag. TV 2 kører en priskonkurrence, der kun har fokus på at akkumulere medie penge og det vil gå ud over kvaliteten af det kreative produkt. Deres adfærd er en desavouering af kvaliteten, og det er ikke noget, vi har brug for på det danske marked,” siger Stefan Danholm, der i øvrigt ikke er overrasket over, at også store bureauer og kampagner er genstand for TV 2’s initiativer i forhold til at skaffe reklameproduktioner.

Omtalen af TV 2’s aggressive adfærd over for bureauer har trukket flere eksempler frem – men det er ikke alle, der ønsker at stå frem.

Men et bureau har fortalt Bureaubiz om en oplevelse, hvor man havde tilrettelagt en ny kampagne med TV 2 som det valgte medie. Derfor arbejdede man sammen med stationen om en medieplan.

Til bureauets store overraskelse oplevede man dog efter noget tid, at TV 2 gik direkte til kunden og ikke bare tilbød at lave medieplanen uden om bureauet – men også tilbød at stå for udarbejdelsen af en ny reklamefilm.

Der er ikke tale om en free-lancer men om et større bureau- lige som med Inspiration-casen – og det understreger, at ingen er fredede hos TV 2.

DRRBs formand, Mona Juul, kaldte tidligere på ugen, TV 2’s involvering i reklamefilmproduktion for noget rod, og hun er gået ind i sagen. Men hun har ikke yderligere kommentarer, før hun har holdt møde med TV 2.

Kommentarer

  1. Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen: Gå uden om TV2 i medieplanerne. Det er effektivt, nemt, billigt og kildrer alle de rigtige steder.

  2. Ekstremt useriøst og ufokuseret af TV2 Reklame. Der er for TV2 samlet set tale om “minimal indtjening” på produktionsdelen, vel og mærke i et marked der i forvejen er hårdt presset. Billige produktioner = med flere penge til TV2 Reklame. De ekstra penge nappes således fra en gruppe af nok snart tidligere loyale TV2 støtter. Motivationen, kan være det faktum at TV2 ikke reelt set kan straffes/fravælges af bureauerne, set i lyset af stationens styrke. Med andre ord, er vi vrede indeni, men skal fortsat være “venner” udenpå!!

  3. Der tager du fejl, Hans P. TV2s styrke er slet ikke så stor, som den har været. At stationen ikke er til at komme udenom, er ren vanetænkning. Regn lidt på det – du vil blive overrasket.

  4. Det er yderligere interessant at de fleste bureauer jo sender manus ideer til godkendelse hos TV2 Jura. Hvor er bureauernes tiltro nu til at TV2 jura ikke går direkte over til deres interne produktionsselskab med disse kundestrategier samt kreative ideer ? Det er jo et fantastisk newbizz redskab for TV2. De får adgang til alle bureauernes fortrolige ideer og kreative strategier -som kunderne har betalt for. Med denne viden er det jo nemt at lokke kunder med en anden kreativ ide på strategien understøttet af en lukrativ samlet produktions og medieprispakke.
    Der er også en fare for at TV2 kunne finde på at gå direkte til konkurrerende kunder med denne viden om andre kunders strategier.
    Syntes der politisk burde komme et indgreb mod denne dobbeltrolle som TV2 nu er ude i.

  5. Der skal (TV)2 til at lege.
    Så man må da også tænke sit om kunderne, der bør kende alt til det, der er foregået – og til trods herfor, hvis man skal tro genfortællingerne ovenfor, vælger at gå i dialog med TV2.
    Uetisk!

  6. Er situationen her ikke præcis det samme som SBS har gjort i mange år med deres interne produktionsbureau?

  7. @T(y)V2:
    Når man fremsætter så grove og injurierende beskyldninger, burde man i det mindste være mand nok til at stå frem med eget navn, fremfor at gemme sig bag et anonymt alias. Quelle courage…

  8. Her er tv2´s strategi:

    En kunde kommer med en pose penge på 500.000 til at få en reklame på TV2. Så ser TV2 på hvor mange penge man maksimalt kan putte i tv2 medierne, og derefter går de ud og tilbyder produktionsselskaber at producere for lavest mulige penge. Ofte både idé og produktion. Ud af dette mega skrabet budget tager de så yderligere 20% overhead for “handling”. I ovenstående tilfælde risikerer man at skulle producerer en reklamefilm for omkring 30-50K.

  9. @Hanne Sønderby: Hvad skal du bruge vores navne til? Endnu flere uvederhæftige fiksfakserier?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club