Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Og den behøver ikke være vist på TV 2. Samtidig har TV 2 netop lanceret en ny vidensbank, der i første hug rummer 165 testede film.

TV 2 har igennem de fleste af sine 25 år gerne villet medvirke til at højne det kreative niveau. Op gennem starten af dette årtusind udtrykte det sig bl.a. gennem Den Glade Seer, der blev uddelt en gang om måneden.

Men den gik i sig selv efter en længere periode, hvor det stort set kun var DSBs Harry & Bahnsen, der vandt.

Nu lancerer TV 2 så en ny udgave af en publikumspris. Det sker samtidig med, at man netop har åbnet for en ny vidensbank, der rummer 165 testede film, og hvor man fremover løbende vil teste film, så den kommer til at vokse.

Den nye pris har fået navnet “Adwars – seernes reklame”. Den lille leg med Award-ordet skal dog ikke opfattes krigerisk.

“Tværtimod. Det er med et glimt i øjet, og hensigten er at bringe bureaubranchen tættere på seerne, siger Jacob Fischer-Nielsen, der er chef for TV 2 partnerskaber.

Adwars vil blive uddelt en gang om året i forbindelse med den årlige Zulu Award.

Konceptet er, at bureauer fra i dag kan uploade film, som de gerne vil have med i konkurrencen. Fra 1. januar vil TV 2 så markedsføre prisen og adwars.dk, hvor brugerne rater deres favoritter, og har mulighed for at dele dem med andre på de sociale medier.

På et tidspunkt vil de fem bedste gå over til en finalerunde, hvor der kan stemmes på dem.

Film behøver ikke være vist på TV 2 – eller for den sags skyld på flow-tv.

Ny viden bank med 165 film

Den nye videnbank giver bureauer mulighed for at benchmarke kampagnerne på både branche- og markedsniveau. Det er Gallup, der står for analyserne, og resultaterne kan tilgås online af reklamebureauerne, som TV 2 introducerer vidensbanken til. TV 2 er klar til at teste flere nye kampagner i 2015.

“TV 2s kreative vidensbank skal være med til at dokumentere, at kreativitet skaber effekt. Målet er også, at resultaterne fra vidensbanken skal facilitere en faktabaseret dialog kunde, reklame- og mediabureau imellem. Samlet set skal vidensbanken bidrage til at øge kvaliteten og salgseffekten af reklamerne til glæde for både seere og annoncører,” siger Jacob Fischer-Nielsen og tilføjer:

“Resultaterne af de første 165 film viser klart, at de reklamer, der involverer og engagerer seerne mest også giver de bedste resultater.”

Videnbanken og Adwars er et af flere initiativer, som TV 2 har præsenteret i forbindelse med en ny digital strategi, der har bredt sig ud til hele forretningen og som indebærer en omfattende organisatorisk forandring.

I forhold til salget, så satser TV 2 meget hårdt på at opruste betydeligt på indsamling og brug af data. Her har man indgået et samarbejde med eBay med henblik på at kunne svare på de grundlæggende spørgsmål, der kan give værdi for annoncører:

Hvem, hvad, hvor og hvornår.

Samtidig vil man bringe alle kanaler i spil. TV 2 er ikke en flow-tv-station. TV 2 står for produktion af indhold og levende billeder, der kan bruges på tværs af platforme, og det skal også afspejles i salget.

“Det handler om at sætte forbrugeren i centrum, så vi tilbyder relevant og målrettet TV 2-indhold og levende billeder på tværs af alle platforme – der hvor brugeren er, og lige præcis på det tidspunkt og den platform, som passer brugeren. Kommercielt fokuserer vi på, at forbrugerne skal bruge mest mulig tid på TV 2s platforme, og at vi skal tilbyde nye, databaserede kommercielle produkter, der skaber mest mulig effekt for annoncørerne,” siger TV 2’s kommercielle direktør Flemming Rasmussen.

Kommentarer

  1. Tak til TV2 for to glimrende initiativer! Fokus på relevant kreativitet i blokkene skaber både gladere seere og bedre salg. Måske en dag man vil se frem til blokken som til reklamerne i biffen.

  2. Kære Steffen, det kræver vel også, at store bureauer (som bl.a. dit) påtager sig et større ansvar omkring indholdet. Vidensbanken og Adwars er fine initiativer, givet, men også et klart signal om en danske reklamebranche i krise (og naturligvis at TV2, der jo satser på Cannes og reklamebranchen, ønsker at markere sig).

    Det er det HELT rigtige, at distributørerne af indhold begynder at tage et større ansvar omkring det kreative output da de, nøjagtig ligesom mediebureauerne, har en afgørende rådgivende rolle overfor kunderne. Men at 90 % af indholdet i reklamefladen er metaltrætte kreative falliterklæringer uden ambitioner på egne eller kundens vegne falder tilbage på en reklamebranche med øje på én ting; ego.

    Det ville være fantastisk at bureauerne begyndte at lave gode reklamer – reklamer som man har lyst til at se og som starter samtaler. Men det kræver, at der tages ansvar udover egen pengepung og at kunderne rådgives langsigtet i modsætning til de sidste 6-8 års krisetilgang. Man kan vel tælle på én hånd hvilke bureauer der rent faktisk har markeret sig de sidste par år med kampagner der var originale, spændende, velfungerende, effektive, nyskabende, involverende, vedkommende…

    Er spændt på hvornår danske bureauer begynder at tage deres ansvar seriøst. Begynder at udfordre kunderne og begynder at turde. Jeg er glad for at se at en mand som dig, Steffen Hjaltelin, markerer dig med en positiv kommentar i denne sammenhæng – håber I vil følge op på sådan en ambition. Lige nu er blokken død.

  3. Kære Torben
    Man kan vel sige, at vi per definition står 100% til ansvar for de film, vi selv laver. Ikke overfor Bureaubiz debattører eller Award-komiteer, men overfor vore kunder og på sigt også overfor seerne. De to sidste grupper er p.t. temmelig glade, men ingen tvivl om at vi altid kan gøre det bedre. Du er velkommen til at ringe til mig på 60107770, hvis du har gode idéer. I mellemtiden kan du tage et kig på vores seneste film for Posten https://www.youtube.com/watch?v=pxBe2V_WR8I

  4. Hej Steffen,

    Tak for dit hurtige svar. 🙂

    Jeg er meget nysgerrig omkring i hvilken forstand, du mener, at kunne redegøre for at ‘seerne’ er ‘glade’ for jeres reklamer?

    Min kommentar er netop møntet på, at I – som ét af de huse der laver allerflest reklamer – sidder med et rigtig stort ansvar for, at reklamerne er gode. Og det er de jo ikke.

    Mener du i så fald, med dit svar, at alle jeres kampagner er gode, så det er alle øvrige der fejler? Der er jo ikke så mange at kaste ‘skylden’ på, hvis man tager alle jeres glade kunder og gode reklamer ud af blokken…

    Og selvom jeres kunder er glade (og der er I nok ikke de mest upartiske dommere), så betyder det vel ikke at I ikke kunne lave bedre reklamer. Eller at de ikke kunne være meget mere glade.

    Jeg har skam set jeres seneste skud på stammen for Post DK. Og der er der ingen tvivl om, at det også af den tydeligt fremgår, at I hyrer mange ressourcer ind i jagten på Cannes og de der priser, som du ikke mener, at I interesserer jer for (selvom I sjovt nok stort set kun hyrer prisvindere og tilfældigvis ikke har vundet så mange i en rum tid). Derfor er Post DK da også baseret på en ret sjov indsigt – eksekveringen er måske en anden ting. Men der er gode folk bag.

    I skal nok komme efter det, så længe I tager jeres ansvar alvorligt. Jeg er sikker på, at I også begynder at vinde en masse priser igen nu, hvor alle de rigtige navne står på jeres indsendelser. Hvor ville jeg bare ønske, at der var gnist og gejst i hele branchen. Og jeg håber at jeres satsninger vil få positiv indflydelse på blokken i det hele taget.

    Jeg forsøgte at ringe. Du går på svarer. 😉

  5. Pyha der kom mange nye bolde ind i kampen Torben. Jeg sad lige i et møde med en af de omtalte kunder; men send mig meget gerne en sms – så lover jeg at ringe tilbage til dig

  6. Den bedste Reklame længe er og bliver. BILKA`s. . den er genialt fundet på. Jeg har for snart 30 år siden lavet en festlig ReklameunderholdningsQuiz -idè til TV2, men, igen: Du skal ikke tro du er noget!. Mogen Kløvedal jeg var til møde emd i 91 sagde: Hvorfor har vi ikke selv fået den gode idè? -. men, da var reklamer inde under strenge regler-så derfor blev der ikke noget mere for at få den virkeliggjort! -Så desværre kommer TV2 ikke først med verdens bedste idè (for hvem ser ikke Reklamer?) . Men, i kan nå det endnu, ved at kontakte mig. De venligste hilsener fra en seer, som elsker Reklamer, når de er gode -og, det sker ikke tit! -Birgit Christiansen

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club