TV 2 vil lade seerne kåre årets bedste reklamefilm: Adwars

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Og den behøver ikke være vist på TV 2. Samtidig har TV 2 netop lanceret en ny vidensbank, der i første hug rummer 165 testede film.

TV 2 har igennem de fleste af sine 25 år gerne villet medvirke til at højne det kreative niveau. Op gennem starten af dette årtusind udtrykte det sig bl.a. gennem Den Glade Seer, der blev uddelt en gang om måneden.

Men den gik i sig selv efter en længere periode, hvor det stort set kun var DSBs Harry & Bahnsen, der vandt.

Nu lancerer TV 2 så en ny udgave af en publikumspris. Det sker samtidig med, at man netop har åbnet for en ny vidensbank, der rummer 165 testede film, og hvor man fremover løbende vil teste film, så den kommer til at vokse.

Den nye pris har fået navnet “Adwars – seernes reklame”. Den lille leg med Award-ordet skal dog ikke opfattes krigerisk.

“Tværtimod. Det er med et glimt i øjet, og hensigten er at bringe bureaubranchen tættere på seerne, siger Jacob Fischer-Nielsen, der er chef for TV 2 partnerskaber.

Adwars vil blive uddelt en gang om året i forbindelse med den årlige Zulu Award.

Konceptet er, at bureauer fra i dag kan uploade film, som de gerne vil have med i konkurrencen. Fra 1. januar vil TV 2 så markedsføre prisen og adwars.dk, hvor brugerne rater deres favoritter, og har mulighed for at dele dem med andre på de sociale medier.

På et tidspunkt vil de fem bedste gå over til en finalerunde, hvor der kan stemmes på dem.

Film behøver ikke være vist på TV 2 – eller for den sags skyld på flow-tv.

Ny viden bank med 165 film

Den nye videnbank giver bureauer mulighed for at benchmarke kampagnerne på både branche- og markedsniveau. Det er Gallup, der står for analyserne, og resultaterne kan tilgås online af reklamebureauerne, som TV 2 introducerer vidensbanken til. TV 2 er klar til at teste flere nye kampagner i 2015.

“TV 2s kreative vidensbank skal være med til at dokumentere, at kreativitet skaber effekt. Målet er også, at resultaterne fra vidensbanken skal facilitere en faktabaseret dialog kunde, reklame- og mediabureau imellem. Samlet set skal vidensbanken bidrage til at øge kvaliteten og salgseffekten af reklamerne til glæde for både seere og annoncører,” siger Jacob Fischer-Nielsen og tilføjer:

“Resultaterne af de første 165 film viser klart, at de reklamer, der involverer og engagerer seerne mest også giver de bedste resultater.”

Videnbanken og Adwars er et af flere initiativer, som TV 2 har præsenteret i forbindelse med en ny digital strategi, der har bredt sig ud til hele forretningen og som indebærer en omfattende organisatorisk forandring.

I forhold til salget, så satser TV 2 meget hårdt på at opruste betydeligt på indsamling og brug af data. Her har man indgået et samarbejde med eBay med henblik på at kunne svare på de grundlæggende spørgsmål, der kan give værdi for annoncører:

Hvem, hvad, hvor og hvornår.

Samtidig vil man bringe alle kanaler i spil. TV 2 er ikke en flow-tv-station. TV 2 står for produktion af indhold og levende billeder, der kan bruges på tværs af platforme, og det skal også afspejles i salget.

“Det handler om at sætte forbrugeren i centrum, så vi tilbyder relevant og målrettet TV 2-indhold og levende billeder på tværs af alle platforme – der hvor brugeren er, og lige præcis på det tidspunkt og den platform, som passer brugeren. Kommercielt fokuserer vi på, at forbrugerne skal bruge mest mulig tid på TV 2s platforme, og at vi skal tilbyde nye, databaserede kommercielle produkter, der skaber mest mulig effekt for annoncørerne,” siger TV 2’s kommercielle direktør Flemming Rasmussen.