Tv-selskab i vedvarende fodbold-mareridt

Peter Engholm
25@mail.dk

Først bragte ITV en reklame i kampen England-USA, så 1,5 mio. seere missede Englands scoring. Og nu har en ansat medvirket til at bryde FIFAs regler for markedsføring.

Det hele begyndte før fodbold-VM, da det britiske tv-selskab, ITV, beskar den spektakulære Nike-reklamefilm “Write the future”. Filmen varer tre min., men ikke hos ITV, der gav “en teknisk fejl” skylden for, at de sidste 6 sek. ikke blev vist ved premieren i Champions League-finalen.

Lige meget hjalp det, for nu skal ITV, der er Storbritanniens største kommercielle tv-selskab, betale en betydelig kompensation til Nike. Samtidig gav ITV en uforbeholden undskyldning til Nike – og den disciplin har de praktiseret lige siden.

For under Englands kamp mod USA fik 1,5 mio. seere med digital modtagere en reklame for Hyundai – 20 sek. og nok til at gå glip af Englands scoring. Igen en teknisk fejl – denne gang hos signal-leverandøren, understregede ITV, der gav sine seere en uforbeholden undskyldning.

Og nu følger så endnu en VM-fejltagelse, som Brandrepublic samler op. Denne gang op til kampen Danmark-Holland. Her var 36 kvinder var iklædt orange mini-outfit sponseret af Bavaria, en hollandsk øl-producent, der havde set sit snit til en gang bagholds-marketing – nemlig at reklamere midt i fjendeland.

Som officiel VM-sponsor er Budweiser nemlig den eneste øl-producent, der må reklamere ved FIFA-stævnet. Så hvordan kunne Bavaria lykkedes med sit stunt? Ved at en ITV-studievært, Robbie Earle, havde købt 40 billetter til kampen. Det må han ifølge FIFA-reglerne godt, men biletterne må ikke gå videre til en “uautoriseret tredjepart”.

Nu er studieværten fyret, og reglerne for billetkøb strammet op – ganske passende, for en undersøgelse har vist, at Bavaria ikke er eneste uautoriserede aftager af Earles fodboldbilletter – og ITV har givet FIFA en uforbeholden undskyldning.