Tv-tendens: Oddset-reklamer inspirerer til nye serier

Peter Engholm
25@mail.dk

Der er så meget, kvinder ikke forstår. Og så meget mænd ikke umiddelbart magter. Sidstnævnte går igen på tv, hvor tendensen forstærkes til foråret.

I efteråret var “Hvad bruden ikke ved” blandt TV2’s mest sete programmer. Her sættes kvinden – den kommende brud – uden for indflydelse, mens det er overladt til manden at planlægge den store begivenhed.

Og nu følger til foråret “Herre i eget hus”, hvor et par melder sig til et makeover af deres hjem. Men hvad de ikke ved, er – med TV2’s ord – “at fruen i huset skal sendes væk, og herren i huset skal stå for denne makeover sammen med håndværker og designer.”

“Vi vil ikke kunne se et tv-program med tilbageholdte mænd, for det er en alment accepteret kendsgerning, at kvinder fylder meget – måske ikke i bestyrelser og i direktionsgangene, men i hverdagen. Tv-programmerne er en erkendelse af, at kvinderne sidder på magten i de enkelte hjem,” siger Eva Steensig, erhvervssociolog og stifter af rådgivningsvirksomheden Lighthouse Cph.

Er manden så reduceret til en pauseklovn?

“Det er i hvert fald sjovt at udstille mændene på områder, hvor vi forventer, at de ikke har så meget forstand. Men jeg ser også programmerne som en leg med den nye mandsrolle, hvor mændene er ved at finde en ny maskulinitet, bl.a. med bløde værdier i form af øget forfængelighed og dybere far-rolle,” siger Eva Steensig.

Samtidig ser vi bevægelsen med Primetime Kvinder – kan den relateres til disse programmer?

“Det kan den snildt, for Primetime Kvinderne dominerer den offentlige debat, og de har på flere punkter allerede sejret – og sejret sig ihjel, for det maskuline modspil mangler. Og i mellemtiden kan vi muntre os med de nævnte programmer,” siger Eva Steensig – og hun tilføjer:

“Vi kan efterhånden skrue op og ned for både vores maskuline og feminine egenskaber, og det er til tider også nødvendigt. For jo mere udjævnet kønsforskellene bliver, desto mere dyrker vi dem symbolsk. Derfor har mænd behov for herreklubber, og kvinder dyrker det lyserøde – for en stund. Og vi kan grine af hinanden, og forstår behovet – på samme måde som både kvinder og mænd griner af Oddset-reklamerne “Der er så meget, kvinder ikke forstår”, siger Eva Steensig.

Så Oddset-reklamerne er i virkeligheden tidens tv-serier – bare med omvendt fortegn?

“Lige præcis. Sådan kan man sagtens formulere det,” siger Eva Steensig.