TV2s betalingsmur har gavnet annoncørerne

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

At TV2 d. 1. januar blev betalingskanal har fået en overraskende konsekvens. Det kommercielle marked er blevet styrket i hvert fald i årets første to måneder.

D. 1. januar overgik TV2 til betalingskanal, og det indebar at en lang række husstande skulle anskaffe en boks, hvis de fortsat skulle kunne se stationen.

At det har gavnet Boxer, der står for det luftbårne digitale sendesystem er ikke en overraskelse. Derimod har TV2s overgang til betalingskanal fået en mere overraskende konsekvens.

Det viser sig nemlig – bedømt på de første otte uger af året – at TV2 ikke er blevet taberen på overgangen til at være betalingskanal. Det er DR derimod, og beslutningen har således gavnet annoncørerne: det samlede kommercielle marked er blevet større.

“Det er en uventet effekt, for DR har jo overhovedet ikke været en del af diskussionen om TV2s betalingsstatus. På den anden side er det ikke helt ulogisk. De mennesker, der anskaffer sig en boks fra Boxer får jo adgang til nogle kanaler, som de ikke før har kunnet se – og det får dem til at ændre adfærd,” siger trading director, Claes Braagaard fra OMG.

DR lå i årets første otte uger på indeks 89 i forhold til samme periode året før, mens TV2 med indeks 98 er tæt på status quo. Det samme er Viasat på indeks 99, mens SBS er kommet godt fra start i 2012 med et indeks 116.

Stigningen er ret konstant i de otte uger, og Claes Braagaard tilskriver det således ikke en Big Brother effekt.

Største vinder er øvrige nichekanaler, der ligger i indeks 146. Her er det først og fremmest Discoverys nye kvindekanal, TLC, der har vundet frem.

“Det er formentlig den bedste kanallancering, vi har set længe, og det er gået bedre og hurtigere, end vi havde ventet. Jeg tror dog ikke TLCs succes har nogen væsentlig betydning for, at DR er blevet den store taber. Kanalen ligger i den store pakke og har formentlig fået lidt fra alle,” siger Claes Braagaard og fortsætter:

“Hvorfor det først og fremmest er DR der har tabt på TV2s overgang til betalingskanal er et godt spørgsmål. Man kan sige, at det tyder på, at TV2 sammenlignet med DR er et større og stærkere brand, og desuden har TV2 jo forberedt sig grundigt på overgangen med både markedsføring og programlægning.”

Hos DR tvivler man ikke på, at TV2s programflade har spillet en rolle.

“Bl.a. havde TV2 håndbolden alene i år i modsætning til sidste år, og det har givet haft betydning. Men der er også et program som Voice. Stationen har forberedt sig grundigt, og det kan man se i tallene,” siger medieforsker Niels Marslet fra DR.

Han tvivler heller ikke på, at det har en effekt, at et antal mennesker nu har adgang til kanaler, de ikke før kunne se – til gengæld mener han det er for tidligt at drage konklussioner.

“Branchen venter på penetrationstallene, og de kommer først efter 1. kvartal. Der er dog nogle indikationer, der peger på, at TV2 står med en udfordring – i hvert fald i forhold til public service vinklen. For kommercielt er der næppe tvivl om, at det har været en god forretning,” siger Niels Marslet og fremhæver en anden indikation. 19-nyhederne ligger hos TV2 ca. 100.000 lavere i den første del af året.