En ny undersøgelse fra Epinion viste, at de gule og blå busser fra Midttrafik ikke er et udtalt hit hos den unge del af målgruppen – nemlig de 18-34 årige i Region Midtjylland.
Næsten hver anden synes ikke, at busserne er et attraktivt transportmiddel. Så med undersøgelsen i hånden tager Midttrafik nu initiativ til flere aktiviteter. Bl.a. går man nu ud med en kampagne båret af levende billeder med tyk humor og direkte adresse til de unge, der gerne vil se deres regionale trafikselskab mere tidssvarende.
På mandag lancerer Midttrafik, der dækker 19 kommuner og 1,2 mio. danskere, en massiv kampagne, der ikke blot skal få de yngre kunder ind i butikken/bussen, men også puste liv i stoltheden hos Midttrafiks chauffører og øvrige medarbejdere.
”Vi ønskede at løfte vores image, og til det formål søgte vi dem, der kunne lave en film, der slet og ret var i orden. Vi fik anbefalet Thomas Falkenberg som kreativ rådgiver og M2Film til at producere,” siger Britta Charmig, kampagneansvarlig hos Midttrafik.
Filmen får en slags forpremiere her.
Britta Charmig betegner indsatsen som Midttrafiks hidtil største kampagnesatsning. Det gælder også, hvad angår eksponering. Under sloganet ”Vi skal nok køre dig” vil filmen køre intensivt på TV2 Øst, TV/Midt-Vest og i regionens biografer. Desuden omfatter kampagnen et nyt site, radiospots, facebook-annoncering og viral seeding.
Midttrafik arbejder sammen med en 4-5 forskellige bureauer, alt afhængig af opgavens karakter. Således står eksempelvis Pravda bag den markedsføring, der i busserne skal lede folk ind til filmen.
”Vi håber på, at den stærke film kan få vores unge kunder til at ændre deres syn på bussen og begynde at snakke om nogle af de fede ting, der også kan ske i bussen. Filmen – og kampagnen – skal give en ny referenceramme til folks holdning til oplevelser med bussen,” siger Britta Charmig.
Hun tilføjer:
”Filmen skal skabe opmærksomhed, og så er det op til os selv at skabe dialog og medbestemmelse til kunderne på en nyoprettet facebook-side, chat rooms mm.”
Filmen er instrueret af Marc Wilkins fra New York, og producerteamet hos M2Film er Ronni Madsen og Jan P.