Uber budt velkommen til Danmark med politianmeldelse

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Taxi-app’en Uber har i dag annonceret sin ankomst til Danmark. Men modstanden vil blive hård, og Trafikstyrelsen har allerede meldt tjenesten til politiet.

Taxi-app’en, Uber, der blev lanceret i San Francisco, er nu kommet til Danmark. Formålet med app’en er ifølge iværksætteren Travis Kalanick at bekrige den etablerede taxiindustri i storbyerne i USA og Europa.

Introduktionen i Danmark får massiv opsætning i dagens udgave af Børsen – men budskabet har ikke overbevist Trafikstyrelsen, der har budt Uber velkommen med en politianmeldelse.

”Ud fra det foreliggende materiale mener vi, at Uber overtræder personbefordringsloven – det gælder både deres limousineservice såvel som samkørselsordningen Uber Pop,” siger Mads Gundelund Gerlach fra Trafikstyrelsens kommunikationsenhed.

I Ubers limousine-kørsel kan man blive hentet af en BMW eller en Mercedes uden taxi-skilt.

I samkørselsordningen kan private bilejere tage kunder med i bilen og derefter splitter man kørselsudgifterne, hvilket gør det langt billigere end en almindelig taxi-tur.

Men den danske taxi-branche har ikke tænkt sig at lade den nye konkurrent komme ind og tage en del af markedet uden sværdslag, fortæller Børsen.

”Hvis en limousine begynder at samle folk op på gaden, bedriver den ikke længere traditionel limousinekørsel, men foretager sig noget, som kan sidestilles med taxikørsel. Det er klart ulovligt, og det vil vi straks indberette til Hovedstadens Taxinævn. Vi vil protestere til alle relevante myndigheder: Taxinævnet, politiet, Trafikstyrelsen og Transportministeriet, siger Trine Wollenberg, adm.dir. i taxivognmændenes brancheorganisation, Dansk Taxi Råd.

Ifølge Jo Bertram, der leder Ubers aktiviteter i Storbritannien, Irland og Norden, gør Uber ikke noget ulovligt og er i øvrigt slet ikke et taxiselskab. hun siger til Børsen:

”Vi er ikke et taxiselskab. Vi er et teknologiselskab som via en unik smartphoneapp skaber forbindelse mellem bilejere og personer med et transportbehov. Det er til glæde for begge parter. Vi ejer ikke bilerne og vi kontrollerer ikke chaufførerne. Alle chauffører og bilejere må arbejde for Uber i det omfang, de har lyst.”