Udbrydere fra BBDO stifter nyt bureau: Oddset første kunde

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Oddset har valgt nyt bureau – og det er dælme nyt: Åbnet dags dato. Bag bureauet står en håndfuld tidligere BBDO-ansatte. Et af landets største bureauer er med på sidelinjen.

Oddset sagde i sidste måned farvel til BBDO og afsluttede således 13 års samarbejde. Det nye bureausamarbejde er helt nyt – i dén forstand, at bureauet åbner i omtrent samme moment.

Men det er også et samarbejde, der ikke er helt nyt, for bag det nye bureau er en håndfuld medarbejdere fra BBDO – med Mr. Oddset i spidsen; BBDO’s kreative direktør gennem en årrække, Carsten Schiott.

Bureauet hedder Black Rabbit, og holder til på Øster Fælledtorv på Østerbro i København – en ikke helt tilfældig beliggenhed, men det vender vi tilbage til.

De fem Black Rabbit-folk er – udover Carsten Schiott – kontaktdirektør Christopher Iuul, kontaktchef Pernille Boye, kreativ direktør Torsten Engsig og AD Alexander Binger.

”Black Rabbit er skabt med en indædt tro på, at det er i det dybe, daglige samarbejde mellem bureau og kunde, at den altafgørende mærkeforståelse og de gode, relevante kommunikationsløsninger ligger gemt,” siger Christopher Iuul.

Og det dybe kundesamarbejde er ikke grebet ud af den blå luft, idet den første kunde er en velkendt én. Danske Spil understreger, at da det før sommer stod klart, at Oddsets faste hold hos BBDO havde opsagt deres stillinger for at starte et nyt bureau, brugte man nogle varme sommer-uger på en hurtig sondering af det danske bureaumarked. Og vurderede samtidig, at den kendte Oddset-kampagne skal fortsætte som hidtil:

”Det har været altafgørende for mig ikke at rokke båden unødigt. Vi sidder på nogle solide omsætningsmæssige og kommunikative succeser, og specielt Oddsets kommunikative succes bygger på kontinuitet. Derfor lægger vi selvfølgelig heller ikke gode kommunikationsplatforme ned, blot fordi vores faste hold stopper på deres bureau,” siger Søren Nielsen, marketingchef hos Danske Licens Spil.

Han tilføjer:

”Der er mange gode bureauer i Danmark. Men Oddset – og de andre mærker, der hører under Danske Licens Spil – har oplevet en markant fremgang efter liberaliseringen af det danske spillemarked. Dét er der selvfølgelig rigtig mange årsager til – men vores kommunikationsplatforme er helt sikkert én af dem. Derfor vil vi gerne fortsætte i det samme spor – og vi har vurderet, at dem, som er bedst til dette, er de folk som har arbejdet med vores mærker hidtil.”

Og således følger Oddset med udbryderne fra BBDO over i et nyt bureau, hvor man – ifølge Søren Nielsen – får det bedste fra to verdener: “Et nyt sted med ny energi, og samtidig folk, der kender vores mærker helt ind i hjertet.”

De tidligere BBDO-medarbejdere er ikke omfattet af en kundeklausul fra deres gamle bureaus side. Og start-up modellen for Black Rabbit er ikke just skrabet, idet kundelisten fra begyndelsen omfatter Oddset, Tips, Danske Spil Casino, Danske Spil Poker, Zezam, Blitz samt Københavns Musikteater. 

”Vi havde ikke i vores vildeste fantasi drømt om, at Danske Spil ønskede at fortsætte samarbejdet med os fem. Det er en drømmekunde med kompetente og engagerede folk. Så planen om at starte på en ølkasse og se, om vingerne kunne bære, ændrede sig. Med en kunde som Danske Spil er vi langt fra ølkassen, og derfor har vi søgt en model, hvor vi som selvstændigt bureau kan trække på et større bureau,” siger Christopher Iuul.

Black Rabbit har som nævnt adresse på Østerfælled Torv, i lokaler udlånt af Kunde & Co, men er et selvstændigt bureau med en selvstændig tankegang, arbejdsform og kultur.

”Vi kan trække på Kunde & Co’s faciliteter og deres specialfunktioner, når der er brug for det. Dermed kan man hos Black Rabbit få den lille butik med det store bureaus funktioner,” siger Christopher Iuul.