Udbrydere fra færørsk bureau starter for sig selv

Peter Engholm
25@mail.dk

I dag letter Propellos, et online reklamebureau, stiftet af fire danskere, der kender hinanden fra et færørsk bureau.

Sansir, et færørsk ejet reklamebureau med kontorer i Thorshavn og København, havde for et par år siden over 50 medarbejdere. Siden har krisen barberet nedad, og nu er bureauet 4 mand færre.

Under navnet Propellos Online Reklamebureau har de 4 partnere – Kim Brockie, Dan Thomsen, Thomas Altamirano og Jacob Mohr Hansen – slået sig ned på Den Kreative Fabrik i Valby.

“Efter en hård periode kan man begynde at se flere positive tegn i markedet – ikke mindst inden for online marketing, som for alvor har vist sit værd, nu hvor der fokuseres intenst på omkostningseffektive redskaber. Vi har vores kernekompetencer inden for dette område, vi kender hinanden rigtig godt og ved at vi kan levere kreative løsninger til kunderne. Så det var nu, at vi skulle springe ud i det” siger Jacob Mohr Hansen, der er direktør for Propellos.

Hvorfor kalde sig et online reklamebureau – hvad er der i vejen med et webbureau?

“Intet i vejen med et webbureau, og vi besidder alle dybe web-kompetencer og har leveret løsninger inden for CMS hjemmesider, microsites og sociale medier. Men samtidig kommer vi fra et reklamebureau og mener, at vi kan tilføre en arbejdet en både strategisk og kreativ dimension, i form af bl.a. konceptudvikling og visuel design,” siger Jacob Mohr Hansen.

Jeres hidtidige arbejdsplads er færørsk ejet – hvad har I taget med videre?

“Et speciale, der også præger de fleste danskejede buerauer: At arbejde kreativt for små budgetter. Vi har samtidig finpudset omkostningseffektiviteten, der er onlineverdenens vartegn,” siger Jacob Mohr Hansen.

Hvorfor “Propellos”, der klinger rimelig analogt …

“Vores navn må godt stikke lidt ud, være nemt at huske og måsk give et lille smil på læben. Derudover er propellen en af menneskets vigtigste opfindelser – den var banebrydende for sin tid. Jeg er med på, at der siden er kommet jet til, men vi vil gerne vise, at vi ikke nødvendigvis er født i går, men derimod har en vis erfaring,” siger Jacob Mohr Hansen.

På det seneste er andre nystartede bureauer begyndt med 0 kunder – er I med på den trend?

“Nej, vi har kunder med os fra begyndelsen,” medgiver Jacob Mohr Hansen.