Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Det koster virksomheder dyrt at deltage i udbud. Det viser ny analyse. Men det er virksomhedernes egen skyld, mener kommuneformand. Desuden - Jyske Bank er blevet sponsor i Parken.

I december meldte Udbudsrådet ud, at offentlige udbud er for dyre.

Det var et synspunkt, der handlede bredt om udbud, men for bureaufolk var det næppe nogen overraskelse, for sagerne med gyselige udbud har været mange.

Men nu bliver der så sat tal på, hvor meget det i virkeligheden koster virksomhedsdanmark at være en del af udbudsræset:

Mellem 4 og 5 mia. kroner brugte danske virksomheder på at afgive tilbud sidste år, lyder en ny analyse fra Dansk Erhverv.

Alene den omfattende dokumentation og form betyder, at bare det at deltage i et offentligt udbud i snit koster over 230.000 kroner.

“Der er tale om en voldsom økonomisk belastning for erhvervslivet”, siger direktør i Dansk Erhverv Christian T. Ingemann.

 Men ifølge KL-formand Jan Trøjborg (S) er virksomhederne selv skyld i de høje udgifter.

Han mener eksempelvis, at det er de mange klager fra virksomheder, der taber udbud, der er med til at gøre udbud urimeligt dyre og komplicerede, fordi de påfører kommunerne ekstraomkostninger:

“Sammenlignet med andre lande har vi i Danmark en klagekultur hos danske virksomheder, som man slet ikke har fantasi til at forestille sig”.

Han siger endvidere, at en virksomhed, der taber et udbud, oftest klager over afgørelsen og samtidig anmoder om aktindsigt i de øvrige bud, hvilket påfører kommunerne omkostninger, der ikke altid står mål med gevinsten ved at udbyde opgaven.

Christian T. Ingemann fra Dansk Erhverv mener, at de offentlige udbydere er forvirrede om det juridiske grundlag, da der ikke er nogen ensartet linje i de afgørelser, der træffes hos Klagenævnet for Udbud.

Virksomhedernes tilbudsudgifter er opgjort til 4,6 mia. kroner og baserer sig på, at hvert af de godt 6.600 offentlige udbud sidst år afstedkom tre tilbud. I praksis kommer der dog flere end tre tilbud og derfor er Danske Erhvervs analyse rimelig konservativ (Børsen, p. 22-23).

Jyske Bank ny sponsor i Parken

Jyske Bank har indgået en tre-årig sponsorkontrakt med F.C. København.

Aftalen indebærer bl.a., at A-tribunen i Parken kommer til at hedde Jyske Bank-tribunen og bliver beklædt med Jyske Banks logo.

“Som Danmarks største sponsorvirksomhed er aftalen med Jyske Bank med til at understrege F.C. Københavns attraktivitet fra landets største virksomheder overalt i Danmark”, siger adm.dir. i F.C. København, Anders Hørsholt (Børsen, p. 14).

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club