Uddannelsesinstitutioner fejler i forhold til efterspørgsel inden for bureaubranchen

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Manglende uddannelsesmuligheder inden for specialiserede marketingdiscipliner har fået Google-bureauet Lazzaweb til at lancere en platform med ny viden om SEO, Google Ads og digital marketing. Platformen skal skabe det nødvendige vidensfundament til nyuddannede medarbejdere.

Hos Lazzaweb kan det af og til være svært at skaffe medarbejdere med de kompetencer, som bureauet, der er specialiseret i en række Google-marketingdiscipliner, efterspørger.

Det er man overbevist om, at andre virksomheder også har udfordringer med, og derfor lancerer man sit eget vidensunivers, Karma, der både skal øge den generelle talentmasse inden for faget og samtidig ruste potentielt nye medarbejdere til at arbejde med specialiserede marketingredskaber.

“Noget af det specielle ved vores branche er, at der ikke findes en decideret uddannelse inden for feltet. Uddannelsesinstitutionerne fejler i forhold til efterspørgslen, for du har ikke mulighed for at tage en bacheloruddannelse i hverken SEO, digital marketing, Google Ads eller lignende. Vil man gerne arbejde specialiseret inden for branchen, kræver det derfor ofte hands-on-erfaring, siger Patrik Lazzarotto, direktør hos Lazzaweb, der har 29 medarbejdere.

Han fortsætter:

“Vi ansætter ofte studerende med interesse i online marketing, men som ikke kan tilegne sig den nødvendige viden på skolebænken. Det gør også, at uddannelsen egentlig først begynder i det øjeblik, de træder ind ad døren hos os.”

Patrik Lazzarotto

Han er ikke den eneste bureauleder, der har problemer med at ansætte de rigtige kompetencer. Ifølge BureauTrends er rekruttering og kompetencer bureauernes største problem i denne tid. Og så sent som i onsdags, skrev vi en artikel om Frankly, der har indført højere pension, barsel med fuld løn samt en sundhedsforsikring for at tiltrække og fastholde medarbejderne.

Lazzawebs vidensunivers, kaldet Karma, er frit tilgængeligt for alle og vil give studerende og andre interesserede i digital marketing en mulighed for “at tilegne sig både basisviden og avanceret viden på specialistniveau, så de kan skabe sig en solid forståelse for begreber og værktøjer, inden de bliver ansat hos et specialiseret bureau.”

Forventning om praktisk kunnen fra virksomheder
Karma-platformen indeholder guides, webinarer, artikler, whitepapers og podcastserier. Lazzawebs praktikant, Jeanne Albæk Nielsen, er uddannet markedsføringsøkonom og er i øjeblikket i gang med en overbygning i digital konceptudvikling. Hun har selv mærket forventningerne fra branchen.

“Der er som regel en forventning fra virksomhedernes side om, at man allerede har styr på de praktiske værktøjer og deres egenskaber, når man begynder i eksempelvis et studiejob. Men på uddannelserne arbejdes der ofte på et meget teoretisk niveau, og som studerende eller nyuddannet oplever vi derfor til tider ikke at kunne leve helt op til de forventninger, virksomhederne har,” siger hun.