Udkantskommune får hjælp fra to bureauer

Lars Hendel

Flyt til Jammerbugt – og når du nu er her; gør dit til at indbyggertallet stiger. Kommunen har valgt de bureauer, der skal bistå med en såkaldt Bosætningskampagne – og med at få kommunens borgere til at producere flere børn.

At få folk til at flytte væk fra de store byer lyder – særligt i disse år – som en vanskelig opgave, og en anderledes faglig udfordring i forhold til eksempelvis en FMCG-opgave.

Det er ikke desto mindre tjansen, med betegnelsen Bosætning, som Jammerbugt Kommune i Nordjylland efter en bureaukonkurrence har givet til to bureauer – den eksterne del håndterer reklamebureauet Weltklasse (fra Gistrup, 10 km syd for Aalborg), mens PR-bureauet Tankegang (hovedkontor i Frederikshavn) står for den interne del.

Jeanett Kaare, der er partner i Weltklasse, siger:

“Folk udvandrer til de større byer, siger alle statistikker over befolkningstal, men lokalpolitikerne gør meget for at få få folk til at flytte til eller at beholde borgerne. De lokale politikere lægger sig ikke bare ned for at dø. Så det her har flere vinkler og handler både om at få folk til kommunen, få de lokale til at føde flere børn og om at få folk til at blive boende.”

Bureauet er ved at udvikle sig til en specialist inden for Bosætnings-kampagner.

“Vi har i flere år arbejdet med Brønderslev Kommune og Vesthimmerland Kommune, så vi har efterhånden opbygget en god erfaring og en specialiseret viden i at få folk til at flytte med vores kampagner,” siger Jeanett Kaare.

Hun tilføjer:

“Vi leder efter, hvad der er den enkelte kommunes selling point – finder ud af gennem interviews, hvorfor flytter folk til Jammerbugt, eller bruger elementer fra de lokales stolthed over deres kommune og får det kommunikeret ud. Og så slår vi selvfølgelig på de argumenter. Som med familien, der skulle betale over 900.000 kr. for en byggegrund tættere på Aalborg, mens de skulle af med blot 250.000 kr. i Jammerbugt, bare 15 minutters kørsel væk. Eller familien, hvor der var så stort et kørselsfradrag ved at bo i en såkaldt Udkantskommune, at det blev en fin idé at pendle helt til Aarhus.”

Weltklasse har vundet Jammerbugt Kommunes bureaukonkurrence ved at skabe en markedsføringskampagne med bl.a. outdoor i Aalborg og en digital kampagneplatform, og det giver et godt spillerum for at udfolde sig kreativt.

“Vi kan ikke bruge penge på at få folk til at flytte fra nabobyen, så vi går i den eksterne kampagne efter den nærliggende store by, Aalborg Kommune. På den bane er der god mulighed for at bruge forskellige kreative midler og genrer i sådan en kampagne og tænke utraditionelt. Vi har eksempelvis tidligere benyttet os af guerilla marketing med blandt andet en demonstration i Aalborg, der vakte mediernes interesse, og mange andre tiltag. Vi vil denne gang bruge en del outdoor i kampagnen for med et godt glimt i øjet at få fortalt folk i Aalborg Kommune, hvorfor de skal flytte til Jammerbugt,” siger Jeanett Kaare.

Det er endnu for tidligt at løfte sløret for de enkelte elementer i kampagnen – herunder hvordan man konkret vil animere kommunens beboere til at producere flere (bys)børn – men den bliver både fakta- og værdi-baseret.

“I vores bosætnings- og branding-kampagne for Brønderslev var lokalpolitikerne med på ideen om at stramme skruen, hvad angår humor, så vi gik til biddet i blandt andet vores kampagne “Befri byboerne”, hvor vi spillede på, hvor tæt folk egentlig bor i store byer og i dette tilfælde i Aalborg – og så fortælle om al den plads, som folk kunne få i Brønderslev til at leve deres liv. Der gik vi så ind med direct mails til folk i de tættest beboede områder i Aalborg med det budskab, og Brønderslev er nu blandt de få kommuner, der indtil nu har haft succes med at knække kurven og faktisk tiltrække flere beboere,” siger Jeanett Kaare.