Uenighed om skattefordel ved sponsorat til rekruttering

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om uenighed om man kan trække et sponsorat fra i skat, hvis det bruges til at tiltrække nye medarbejdere. Samt om, at der kun er èn mulig dansk køber af Color Print.

I lyset af skattestriden mellem Jesper ”Kasi” Nielsen og Skat, der primært handler om, hvad der skal til for at gøre et sponsorat fradragsberettiget, har Berlingske stillet en række spørgsmål til skatteministeriets kontorchef med speciale i erhvervsbeskatning, Marianne Sigetty, om hvornår en virksomhed kan – henholdsvis ikke kan – trække et sponsorat fra.

Marianne Sigetty fremhæver først og fremmest, at et fuldt fradragsberettiget sponsorbidrag skal være i virksomhedens klare interesse og ikke blot af personlig interesse.

Samtidig siger hun, at sponsoratet skal have til formål at opnå en reklameværdi hos en relevant målgruppe.

Det gælder dog ikke, hvis man ønsker at opnå en værdi hos potentielle medarbejdere, for ifølge Marianne Sigetty kan man ikke trække et sponsorat fra, som udelukkende har til formål at tiltrække medarbejdere.

Det er partner i Deloittes skatteafdeling, Lars Nyhegn Eriksen til gengæld uenig i.

Han siger til Berlingske, at ”et sponsorat oftest vil understøtte forretningen via øget salg på grund af reklameværdien, men det kan også understøtte forretningen på anden vis, for eksempel i forhold til rekruttering af medarbejdere” (Berlingske, p. 6-7).

Kun én mulig dansk køber til Color Print

Stibo-koncernen med hovedsæde i Aarhus anses for at være en mulig køber til  nordjyske Color Print, der gik konkurs i sidste uge.

Andre danske virksomheder kan ikke løfte opgaven, siger kilder i den grafiske branche til Børsen.

Alternativet til Stibo kan være en af de store tyske grafiske huse, der dermed kan redde nogle af de ca. 300 arbejdspladser hos Color Print.

Konkurrencen i den grafiske branche er hård og præget af overkapacitet siger Hans O. Damgaard, der er koncernchef i Stibo.

Stibo-koncernen har selv været igennem en omstruktureringsproces. Fra et trykkeri med fokus på telefonbøger og kataloger til et moderne trykkeri med fokus på reklametryksager, magasiner og kataloger.

I starten af året gik Stibo med i en rekonstruktion af den grafiske virksomhed Datagraf, men koncernchefen vil ikke kommentere om de overvejer at købe Color Print, der ejes af kapitalfonden Polaris. (Børsen, p. 10).