”Fortæl ikke min mor, at jeg er på et reklamebureau … hun tror, at jeg er pianist på et bordel”. Den moderne udgave af den gamle vits må være ”Fortæl bare min mor, at jeg er brugerflade-designer … hun fatter det alligevel ikke.”
LinkedIn afholder den 7. november en international Bring In Your Parents Day, hvor folk i 14 lande opfordres til at tage mor og far med på arbejde, så forældrene kan få et et førstehåndsindtryk af – og en forståelse for – hvad deres voksne børn egentlig beskæftiger sig med.
Samtidig kan forældre – påpeger LinkedIn i en pressemeddelelse – være en værdifuld del af ens professionelle netværk, idet man må antage, at de selv har håndteret udfordringer og truffet karrriere-beslutninger hen ad vejen.
Nuvel, første skridt på vejen må være, at forældre har en fornemmelse, hvad deres børn laver – og dét har de ikke.
LinkedIn har foretaget en global undersøgelse og fundet frem til de jobtitler, som forældre har mindst indblik i. Halvdelen af uforståelighederne er relateret til kommunikation: User Interface Designer, Social Media Manager, Sub Editor, Radio Producer og Public Relations-manager.
I Sverige, der er blandt de 14 Bring In Your Parents Day-lande, er Aktuar (forsikringsvidenskab – top-talnørdet og top-honoreret, red.) øverst på listen over uforklarlige titler med 89 pct. foran førnævnte brugerflade-designer med 74 pct. – det sidste oversætter svenskerne til Gränssnittsdesigner, og så tror pokker, at mamma og pappa er på spanden.
LinkedIns Globale Top 10 over uforståelige titler
– med andelen af forældre, der ikke føler sig sikre på, at de kan beskrive jobbet.
- User Interface Designer (74 pct.)
- Actuary (72 pct.)
- Data Scientist (62 percent)
- Social Media Manager (61 pct.)
- Sub Editor (59 pct.)
- Sociologist (52 pct.)
- Radio Producer (51 pct.)
- Public Relations Manager (50 pct.)
- Sports Team Manager (43 pct.)
- Investment Banker (43 pct.)