Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Mens krise fylder de fleste brancher, meldes der om stor vækst i salget af våben i USA.

En branche holder sig tilsyneladende fri af krisen i USA: våben-branchen. Ifølge AdAge går salget ganske enkelt forrygende

Bladet fortæller bl.a. at antallet af baggrundscheck i forbindelse med salg af et våben er steget i alle måneder siden november, hvor Obama vandt valget:

  • November +42 pct.
  • December +24 pct.
  • Januar +28 pct.
  • Februar +23 pct.

Tilsvarende kan en producent som Smith & Wesson melde om fremgang på 40 pct. i pistol-salget, og en fremgang på 308 pct. i salget af taktisk rifler (“Tactical rifles” hvad det end er), mens Sturm, Ruger & Co melder om en fremgang på 81 pct.

Der spekuleres bl.a. i, at salgsfremgangen næres af en frygt for, at den nye demokratiske administration vil indføre begrænsninger i adgangen til våben, og der henvises til, at man oplevede en 18 måneder lang fremgang i våbensalget, da Bill Clinton blev præsident i 1992.

Brancheeksperter nævner dog både fokus på sikkerhed i økonomisk vanskelige tider, og et stærkt ønske om fritids-aktiviteter, hvor man endda kan skaffe mad på bordet. En forretningskæde fremhæver da også, at salget af fiskeudstyr også er steget.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club