En branche holder sig tilsyneladende fri af krisen i USA: våben-branchen. Ifølge AdAge går salget ganske enkelt forrygende
Bladet fortæller bl.a. at antallet af baggrundscheck i forbindelse med salg af et våben er steget i alle måneder siden november, hvor Obama vandt valget:
- November +42 pct.
- December +24 pct.
- Januar +28 pct.
- Februar +23 pct.
Tilsvarende kan en producent som Smith & Wesson melde om fremgang på 40 pct. i pistol-salget, og en fremgang på 308 pct. i salget af taktisk rifler (“Tactical rifles” hvad det end er), mens Sturm, Ruger & Co melder om en fremgang på 81 pct.
Der spekuleres bl.a. i, at salgsfremgangen næres af en frygt for, at den nye demokratiske administration vil indføre begrænsninger i adgangen til våben, og der henvises til, at man oplevede en 18 måneder lang fremgang i våbensalget, da Bill Clinton blev præsident i 1992.
Brancheeksperter nævner dog både fokus på sikkerhed i økonomisk vanskelige tider, og et stærkt ønske om fritids-aktiviteter, hvor man endda kan skaffe mad på bordet. En forretningskæde fremhæver da også, at salget af fiskeudstyr også er steget.