Ugens udvalgte: Den næste store ting efter ”You”…

Paul Hertz,
Strat. planner, Hertzlig.dk

Siden 2006, hvor Time udnævnte ”you” til årets person, har det præget kommunikation og marketing. Bliver ”We” den næste store ting?

I 2006 overraskede Time verden ved at udnævne “You” til årets vigtigste profil i magasinets traditionelle “Person of the Year”.

Siden da er vi blevet en finanskrise, en social media revolution og meget andet klogere, men netop dette “you”-fokus har på godt og ondt været toneangivende for meget af det, der er sket inden for kommunikation og marketing de sidste 4-5 år.

Men er det ikke som om, fokus så småt er ved at skifte? Det er måske ikke slået bredt igennem endnu, men der er helt klart en bevægelse på vej hos de mest fremsynede og modige virksomheder og organisationer.

Som altid, når det drejer sig om fremtiden, er det svært at sige, hvad der mon bliver den næste store ting. Hos det Singapore baserede firma Young Upstarts (http://www.youngupstarts.com/), der arbejder med små og nystartede virksomheder og gode ideer som sådan, har jeg fundet en kort præsentation, der kommer med et begavet og kvalificeret bud.

Deres konklusion eller rettere gæt er, at fokus er ved at skifte fra “You” til “We”, og det lyder i grunden ikke helt dumt. http://www.slideshare.net/danielgoh/the-next-big-thing-is-not-you

Paul Hertz står bag udvælgelsen af ugens udvalgte – i hvert fald indledningsvist. For alle er velkomne til at komme med bidrag. Konceptet er de mere finurlige inspirationskilder frem for de mere klassiske som reklamefilm og annoncer.

Ugens udvalgte fra i fredags

Google Maps har sat helt nye standarder for, hvordan kortsøgning ser ud og finder sted. Satellitfotos plejede at være grynede og utydelige billeder, vi så kun på vejrkort, og luftfotos var sådan noget ens svigerforældre havde hængende i stuen med et billede af slægtsgården.

Med Google Maps blev der bygget bro mellem de to, og pludselig sad folk verden over og kiggede på deres egne huse og haver fra oven. Senere kom Google Street View og revolutionerede kort-begrebet endnu en gang.

Nu kan vi se vores eget hus eller arbejdsplads fra gadehøjde. Eller vi kan bruge Street View til at gå på opdagelse i hele verden uden at flytte os fra sofaen.

Men gad vide, hvor mange der egentlig bruger Google Street View til at se steder, de ikke kender i forvejen. Altså med mindre de vil orientere sig ekstra grundigt, før de skal finde en ny adresse, eller måske lige skal prøve at “gå” på Den Kinesiske Mur?

Og det er jo i grunden ærgerligt, for Street View giver en unik mulighed for at komme rundt i verden og på den måde se, hvordan folk lever andre steder.

Men hvordan pokker gør man, hvis man skal undgå at klikke planløst rundt og hurtigt miste interessen?

Man bruger den stærkt vanedannende http://www.mapcrunch.com/, som i al sin enkelhed bruger Google Street View til at sende dig rundt forskellige steder i det land, du ønsker.

Med MapCrunch kan man udforske (næsten) hele verden, og det bliver aldrig kedeligt. Brug den for sjov som ren adspredelse, brug den til at hente inspiration eller til at få be- eller afkræftet dine fordomme om andre lande.

Eksempelvis klikkede jeg mig igennem fem forskellige destinationer i Sverige, før den første bil dukkede op – ellers var der kun skov og ødemark. Modsat med en tilfældig rundtur i Japan, der næsten udelukkende bød på tæt bymæssig bebyggelse. Men som skrevet – pas på, for MapCrunch-tjenesten er stærkt vanedannende!