Ugens udvalgte: Husk at dit publikum er rigtige mennesker

Paul Hertz,
Strat. planner, Hertzlig.dk

Og de beskæftiger sig ikke nær så meget med kommunikation, som man måske selv tror efter en månedlang strategi-proces.

Mange af os bruger de fleste vågne timer på at tænke på de projekter, vi arbejder på for tiden. Det gælder på alle slags bureauer og hos alle kunder – vi lever og ånder i høj grad for vores brands.

Derfor er det også er en udbredt arbejdsskade at tro, at alle andre har det på samme måde. At dem, vi prøver at nå med vores kommunikation, også bruger en masse energi på at tænke på netop vores brand, produkt eller service.

Hvordan kan vi ellers retfærdiggøre månedlange strategiprocesser, interne PowerPoints på flere hundrede slides og femten korrekturgange på den annonce, der kom ud af det hele?

Realiteterne er, at vores publikum er rigtige mennesker, der lever rigtige liv med tusinde ting i hovedet. Hvis du er heldig, er dit mærke en af disse ting, men det er sandsynligvis langt, langt nede på listen og har ikke nær så meget plads i folks hoveder, som du tror.

Det er en diskussion, der er taget mange gange før, men den er sjældent set spiddet så skarpt og vittigt, som på sitet “Things Real People Don’t Say About Advertising”, som Kim Jong Andersen fra Creuna har tippet mig om.

Det tip er hermed sendt videre, for her kan vi alle krumme tæer over ting, vi på et eller andet tidspunkt selv kunne have sagt: http://tpdsaa.tumblr.com/.

Paul Hertz står bag udvælgelsen af ugens udvalgte – i hvert fald indledningsvist. For alle er velkomne til at komme med bidrag. Konceptet er de mere finurlige inspirationskilder frem for de mere klassiske som reklamefilm og annoncer.

Ugens udvalgte fra i tirsdags

I dagens Politiken kan man læse, at 8-tallet – det seneste bygningsværk fra tegnestuen BIG helt ude i Ørestadens yderste hjørne – ifølge Huffington Post er spektakulært nok til at være med på en anerkendt amerikansk liste over årtiets mest markante byggerier (http://ibyen.dk/gadeplan/ECE1163522/amerikansk-mediefaenomen-skamroser-kolos-i-oerestad/).

Jeg har ikke set de ni andre byggerier på listen i virkeligheden, men i efteråret var jeg ude at opleve 8-tallet tæt på. Og det er et spektakulært, markant og på alle måder fascinerende byggeri, som det ligger der med fri udsigt over den helt flade Kalvebod Fælled. Når man er kravlet op til toppen og står på 9. etage, virker det nærmest som om, man er nået til verdens ende.

Det er muligt, fagfolk kan indvende, at 8-tallet ikke udmærker sig ved at være noget særligt håndværksmæssigt eller er bygget i specielt luksuriøse materialer. Men det er uomtvisteligt, at ideen bag er langt mere begavet og gennemtænkt end de fleste andre bygninger, der er opført herhjemme de sidste 10 år. Ikke mindst kontrasten til de fleste andre metervare-bygninger i Ørestaden er slående.

Parallellen til reklamekampagner, der virkelig skiller sig ud fra mængden, er en stærk ide, som overskygger alt andet. Spørgsmålet, der tit melder sig i den forbindelse, er, hvordan pokker fik de solgt den ind til kunden? Hvordan fik de anskueliggjort, hvor fedt og fascinerende slutresultatet ville være, så overbevisende at kunden turde kaste sig ud på det helt dybe vand.

Jeg ved ikke, hvordan BIG fik solgt 8-tallet ind, men jeg har fundet en video, der måske giver en del af svaret. Her præsenterer Bjarke Ingels på aldeles overlegen vis tankerne bag 8-tallet på en måde, så de bliver levende, og man kan se det for sig, selvom det hele endnu kun er gode ideer og streger på et tegnebræt (http://vimeo.com/channels/33450).

Nu hvor bygningen er opført, er det bedste selvfølgelig at tage til Ørestadens yderste frontier og få oplevelsen i ægte 3D, men videoen tjener som et pragteksempel på præsentationens ædle kunst.