Ugens udvalgte: Hvis du vil vide mere om Internet

Paul Hertz,
Strat. planner, Hertzlig.dk

Er du helt sikker på, at du ved hvad en browser er? Google har begået en fin lille sag, som er værd at læse – selvom den kan forekomme at være højtlæsning for dværge.

De fleste af os ved, hvad en “browser” er. Vi har en ide om, hvad “båndbredde” betyder, og der går ikke en dag uden, vi hører om en ny “App”. Men hvad er en App egentlig, og hvad kan jeg mon bruge “skyen” til?

Disse og resten af de mest gængse spørgsmål om Internet, forsøger Google at besvare i den lille web-publikation “20 Things I learned about Browers and the Web” (http://www.20thingsilearned.com/).

Bogen starter omtrent med Adam og Eva og giver herefter en meget pædagogisk forklaring af, hvad Nettet er, og hvordan det og de forskellige relaterede teknikker fungerer.

For mange, der arbejder med web hver eneste dag, vil det meste måske være højtlæsning for dværge, men jeg synes, Google har begået en fin lille sag skrevet i et sprog, så alle kan forstå det.

Bogens oprindelse fornægter sig selvfølgelig ikke, og de forskellige fortræffeligheder ved Googles egen Chrome browser fremhæves ofte. Den slags er heldigvis nemt at forholde sig til, når afsenderen er kendt.

Efter endt læsning føler man sig forhåbentlig lidt mindre dum, når de mere nørdede kollegaer snakker teknik. Har du ikke tålmodighed til at læse samtlige 60 sider i kronologisk rækkefølge, kan du hoppe direkte til 20. “kapitel”, som er en kort opsamling med hyperlinks til de relevant afsnit om de forskellige begreber, bogen gennemgår.

Og som denne video fra Google illustrerer, kan der være god brug for den lille bog, for det er ikke alle, der ved, hvad en browser er. Gjorde du? http://www.youtube.com/watch?v=o4MwTvtyrUQ.

Paul Hertz står bag udvælgelsen af ugens udvalgte – i hvert fald indledningsvist. For alle er velkomne til at komme med bidrag. Konceptet er de mere finurlige inspirationskilder frem for de mere klassiske som reklamefilm og annoncer.

Ugens udvalgte fra i torsdags 

Der var landskamp i går. I fodbold endda. Men det foregik i forbløffende ubemærkethed, og selv fandt jeg kun ud af det, da jeg tilfældigt skimmede avisen.

Eller som en af mine venner lakonisk bemærkede på Facebook: “I gamle dage indrettede jeg nærmest mit liv omkring landskampe – og nu sørger jeg for at indrette mit liv således at jeg slipper for at se dem.”

Kampen blev spillet i Århus med under 10.000 tilskuere på lægterne, selvom stadion kan rumme det dobbelte.

Hvor mange der så med på TV2, ved jeg ikke, men hvis halvdelen kun gav kampen omtrent samme opmærksomhed som jeg, så står det virkelig sløjt til med landsholdsopbakningen herhjemme.

Aviserne er da også fulde af eksperter og lægfolk, der udtaler sig om DBUs manglende evne til at have fingeren på pulsen og justere landskamps-konceptet, så der kan skabes den stemning, der jo burde være.

Den mest interessante artikel læste jeg i Berlingske Tidende (under kampen …). Den handler om, hvordan det engelske fodboldforbund – The FA – har arbejdet målrettet med at sikre stemning og opbakning til det engelske landshold i en periode, hvor det hold bestemt heller ikke imponerer.

Kort fortalt har The FA valgt at investere i sikre et fuldt Wembley ud fra både kort- og langsigtede perspektiver. I relation til den enkelte kamp er det bare federe at se fodbold, når stadion er fyldt.

På længere sigt handler det om at sikre folkets fremtidige opbakning til landsholdet, selvom det her og nu er nede i en bølgedal. Artiklen findes i kort version her: http://www.sporten.dk/fodbold/england-bare-ring-dbu, mens man skal have abonnement eller fat i den papirbårne avis fra i går for at læse hele historien.

Det hele fik mig til at tænke på en blogpost fra marketing (og-meget-mere) guruen Seth Godin, hvor han skriver om værdien af at give gaver.

Gaver er ifølge Godin, en måde at skabe ubalance i forholdet mellem giver og modtager på. Hvis relationen skal bevares, skal forholdet på en eller anden måde bringes i balance igen.

Det perspektiv rækker langt ud over DBUs øjeblikkelige udfordringer, og Godins tanker kan forhåbentlig fungere som generel inspiration – men mon ikke DBU med fordel kunne overveje, hvordan de retter op på den ubalance, der synes at være opstået mellem landshold og fans?

Måske er lige nu det helt rigtige tidspunkt at skrue op for generøsiteten på?

Eller måske skal man vende billedet om og betragte befolkningens opbakning og begejstring som en gave, der skal modtages med en vis ydmyghed, og hvor det i den nuværende situation er ekstremt vigtigt at kvittere for gaven på en eller anden måde.

Måske kan du få endnu bedre ideer ved at læse hele Seth Godins blogpost her: http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2010/02/the-hidden-power-of-a-gift.html