Ugens udvalgte: Hvor skal vi bygge, og hvor skal vi bo – og hvordan?

Paul Hertz,
Strat. planner, Hertzlig.dk

I arkitektbranchen foregår meget new bizz på en måde, der ligner kommunikationsverdenens: hvordan kan man præsentere sien ideer, så køberne kan se dem for sig.

Tænk på en branche, hvor nye kunder ofte skaffes gennem konkurrencer eller udbud med flere deltagere, der byder ind på en mere eller mindre veldefineret opgave. Hvor ideer og løsninger ofte præsenteres på plancher eller i tekstform, som forudsætter masser af forestillingsevne og fantasi af dem, der skal beslutte sig for hvilket forslag, der vinder.

Det kunne være reklamebranchen. Eller digital, PR, design eller kommunikation. Men det kunne også være arkitektbranchen, hvor meget new bizz foregår på en måde, der ligner det, vi bedriver i kommunikationsverdenen.

Og ligesom folk uden for vores branche kan have svært ved at forestille sig, hvordan man kan forklare en kampagneide ud fra nogle plancher, et par håndtegnede skitser og en masse ord i en PowerPoint, kan det virke komplet uforståeligt, at en model i brunt pap og nogle luftige floskler kan overbevise et dommerpanel om at bygge et monument, der skal stå i flere hundrede år.

Vi andre kan da i det mindste trøste os med, at et dårligt resultat som oftest er borte og glemt, når kampagneperioden er overstået.

Fredag eftermiddag blev en alternativ arkitekturkonkurrence afsluttet. Konkurrencen “Vis os, hvordan vi skal bo – tæt” havde til formål at præsentere visioner for, hvordan vi mennesker skal bo i fremtiden, så urbanisering, bæredygtighed, fællesskab og livskvalitet kan gå hånd i hånd.

Alle konkurrenceforslag skulle indsendes som små film, og selvom det bliver lidt arty farty og meget visionært undervejs, er der også en del af de mange forslag, der sagtens tjene som inspiration til, hvordan man kan præsentere sine gode ideer for andre. Læs om konkurrencen og se filmene her: www.botaet.dk

Paul Hertz står bag udvælgelsen af ugens udvalgte – i hvert fald indledningsvist. For alle er velkomne til at komme med bidrag. Konceptet er de mere finurlige inspirationskilder frem for de mere klassiske som reklamefilm og annoncer.

Ugens udvalgte fra sidste uge 

Detailhandlen har været i gang i månedsvis, tømmermændene efter de første julefrokoster har lagt sig, og så er det endda først fra i dag, det for alvor går løs.

Der er altså snart ikke flere undskyldninger for ikke at være i julestemning. I år er selv vejret med til at sprede den, så hvad venter du på? Men måske tænker du over, hvad årets jul mon kommer til at koste.

Med samme sikkerhed som butikkernes præmature introduktion af pynt, brunkager og udvidet byttegaranti bliver vi hvert år bombarderet med tal og spådomme om, hvad dette års jul kommer til at koste. Bliver det dyrere eller billigere end sidste år, og hvor meget skal der købes gaver for?

Forudsigelserne præsenteres i reglen som tørre tal sat i forhold til en gennemsnitsfamilie eller lignende. Og mens den slags jo kan være interessant nok, er det sjældent noget, der efterlader et varigt indtryk. Det gør til gengæld årets Christmas Price Index ® fra den finansielle rådgivningsvirksomhed PNC, som jeg i dag er blevet tippet om af min kollega Kasper.

Christmas Price Index minder om det mere kendte Big Mac Index og er en slags tilbagevendende temperaturtagning på det økonomiske klima set i relation til den stundende højtid.

Med udgangspunkt i julesangen “12 Days of Christmas” fortæller PNC, hvordan dette år ser ud i forhold til de foregående. Det er i sig selv ikke så fantastisk, men eksekveringen i år er helt forrygende.

Så tag høretelefonerne på og giv dig hen til den mest fængende præsentation af tal og statistik, denne jul byder på:

http://content.pncmc.com/live/pnc/microsite/CPI/2010/index.html

Det er i øvrigt B-Reel og danske Pelle Martin, der står bag sitet.