Ugens udvalgte: Om landsholdet – og om at give gaver

Paul Hertz,
Strat. planner, Hertzlig.dk

Bemærkede du, at der var landskamp i går? Magien er ikke den samme som tidligere omkring landsholdet, og det fik Paul Hertz til at tænke på Seth Godins synspunkter omkring at give gaver.

Der var landskamp i går. I fodbold endda. Men det foregik i forbløffende ubemærkethed, og selv fandt jeg kun ud af det, da jeg tilfældigt skimmede avisen.

Eller som en af mine venner lakonisk bemærkede på Facebook: “I gamle dage indrettede jeg nærmest mit liv omkring landskampe – og nu sørger jeg for at indrette mit liv således at jeg slipper for at se dem.”

Kampen blev spillet i Århus med under 10.000 tilskuere på lægterne, selvom stadion kan rumme det dobbelte.

Hvor mange der så med på TV2, ved jeg ikke, men hvis halvdelen kun gav kampen omtrent samme opmærksomhed som jeg, så står det virkelig sløjt til med landsholdsopbakningen herhjemme.

Aviserne er da også fulde af eksperter og lægfolk, der udtaler sig om DBUs manglende evne til at have fingeren på pulsen og justere landskamps-konceptet, så der kan skabes den stemning, der jo burde være.

Den mest interessante artikel læste jeg i Berlingske Tidende (under kampen …). Den handler om, hvordan det engelske fodboldforbund – The FA – har arbejdet målrettet med at sikre stemning og opbakning til det engelske landshold i en periode, hvor det hold bestemt heller ikke imponerer.

Kort fortalt har The FA valgt at investere i sikre et fuldt Wembley ud fra både kort- og langsigtede perspektiver. I relation til den enkelte kamp er det bare federe at se fodbold, når stadion er fyldt.

På længere sigt handler det om at sikre folkets fremtidige opbakning til landsholdet, selvom det her og nu er nede i en bølgedal. Artiklen findes i kort version her: http://www.sporten.dk/fodbold/england-bare-ring-dbu, mens man skal have abonnement eller fat i den papirbårne avis fra i går for at læse hele historien.

Det hele fik mig til at tænke på en blogpost fra marketing (og-meget-mere) guruen Seth Godin, hvor han skriver om værdien af at give gaver.

Gaver er ifølge Godin, en måde at skabe ubalance i forholdet mellem giver og modtager på. Hvis relationen skal bevares, skal forholdet på en eller anden måde bringes i balance igen.

Det perspektiv rækker langt ud over DBUs øjeblikkelige udfordringer, og Godins tanker kan forhåbentlig fungere som generel inspiration – men mon ikke DBU med fordel kunne overveje, hvordan de retter op på den ubalance, der synes at være opstået mellem landshold og fans?

Måske er lige nu det helt rigtige tidspunkt at skrue op for generøsiteten på?

Eller måske skal man vende billedet om og betragte befolkningens opbakning og begejstring som en gave, der skal modtages med en vis ydmyghed, og hvor det i den nuværende situation er ekstremt vigtigt at kvittere for gaven på en eller anden måde.

Måske kan du få endnu bedre ideer ved at læse hele Seth Godins blogpost her: http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2010/02/the-hidden-power-of-a-gift.html

 Paul Hertz står bag udvælgelsen af ugens udvalgte – i hvert fald indledningsvist. For alle er velkomne til at komme med bidrag. Konceptet er de mere finurlige inspirationskilder frem for de mere klassiske som reklamefilm og annoncer.

Ugens udvalgte fra i tirsdags

I 2006 overraskede Time verden ved at udnævne “You” til årets vigtigste profil i magasinets traditionelle “Person of the Year”.

Siden da er vi blevet en finanskrise, en social media revolution og meget andet klogere, men netop dette “you”-fokus har på godt og ondt været toneangivende for meget af det, der er sket inden for kommunikation og marketing de sidste 4-5 år.

Men er det ikke som om, fokus så småt er ved at skifte? Det er måske ikke slået bredt igennem endnu, men der er helt klart en bevægelse på vej hos de mest fremsynede og modige virksomheder og organisationer.

Som altid, når det drejer sig om fremtiden, er det svært at sige, hvad der mon bliver den næste store ting. Hos det Singapore baserede firma Young Upstarts (http://www.youngupstarts.com/), der arbejder med små og nystartede virksomheder og gode ideer som sådan, har jeg fundet en kort præsentation, der kommer med et begavet og kvalificeret bud.

Deres konklusion eller rettere gæt er, at fokus er ved at skifte fra “You” til “We”, og det lyder i grunden ikke helt dumt. http://www.slideshare.net/danielgoh/the-next-big-thing-is-not-you