Storm P. skal en gang have sagt, at statistik er som en gadelygte – ikke særligt oplysende, men god at støtte sig til. Hvorvidt man kan tilslutte sig det synspunkt afhænger nok af, hvordan man har det med tabeller og Excel-ark.
Men tit ender briefinger, debriefinger og workshops med at være en slavisk gennemgang af allehånde tilgængelig statistik om en given kategori, i stedet for at være en begavet og kvalificeret diskussion af den reelle opgave, der foreligger – det Hanne Feldthus kaldte “dilemmaer” i gårsdagens udmærkede klumme her på Bureaubiz.
Som en del af den kreative proces kan statistik være enormt oplysende og berigende. Hvis det altså bliver fremlagt på den rigtige måde, så det interessante fremdrages, og selve præsentationen inspirerer til det videre arbejde.
Uden fortolkning og stillingtagen kan Excel-ark, lagkagemodeller og søjlediagrammer derimod være noget af det mest dræbende at have med at gøre. Uanset hvor mange farver og nye PowerPoint-effekter der fyldes på. Med mindre man er en ægte nørd eller et mediebureau.
Til gengæld kan en engageret nørd gøre selv den tørreste statistik levende og inspirerende. I England har BBC skabt en dokumentar, “The Joy of Stats”, der har som sit erklærede mål at gøre statistik levende for seerne.
Du kan læse om programmet her — mensdette fantastiske klip viser, hvordan en engageret og levende fremlægger med en smule teknologisk hjælp kan fange publikum med sin gennemgang af en statistik, der ellers sagtens kan opfattes som både deprimerende og kompleks.
Den svenske professor, der præsenterer, hedder Hans Rosling. Han skulle være lidt af en Internet-kendis og har som erklæret mål at udrydde kedelig statistik. En søgning på hans navn på YouTube giver masser af eksempler på, hvordan det kan lade sig gøre, når man bare er hjemme i sit stof.
Paul Hertz står bag udvælgelsen af ugens udvalgte – i hvert fald indledningsvist. For alle er velkomne til at komme med bidrag. Konceptet er de mere finurlige inspirationskilder frem for de mere klassiske som reklamefilm og annoncer.
Ugens udvalgte fra i tirsdags
Jul og Nytår nærmer sig med hastige skridt. Dermed er det også tid for nytårsforsæt. Vi skal igen til at holde op med at ryge og drikke, mens vi til gengæld lover at spise flere grøntsager og motionere mere.
En af målsætningerne for det kommende år kunne selvfølgelig også handle om at udfordre sin kreativitet. Jeg har tidligere henvist kunstneren Dominic Wilcos’ Speed Creating projekt (http://variationsonnormal.com/speed-creating/), men er nu faldet over en mere radikal udgave af ideen om at skabe noget nyt hver dag.
Under fællesnævneren “Make Something 365” har kunstneren Noah Scalin samlet en række eksempler på folk, der har sat sig for at skabe noget hver dag i et helt år. Scalin er selv gået foran med sit Skull-A-Day projekt, hvor han hver dag på en eller anden måde har frembragt et kranium (http://www.skulladay.blogspot.com/).
De fleste andre projekter er også af udførende kunstnerisk karakter, hvor folk skaber et eller andet kreativt – en maske, en burger og så videre – men der er også dem, der forpligter sig til at skrive en blogpost på mindst 500 ord hver dag og lignende.
Alt i alt byder Make Something 365 på masser af inspiration til alternative nytårsforsæt, der kan udfordre både viljestyrke og kreativitet
http://makesomething365.blogspot.com/