Ugens Udvalgte: Speed creating

Paul Hertz,
Strat. planner, Hertzlig.dk

Jo flere begrænsninger, jo større kreativitet. Paul Hertz der er digital planner hos Zupa, har en passion for at finde store og små ting på nettet, der kan inspirere.

Det der med at være kreativ og få gode ideer handler om at finde den fine balance mellem at have nok plads at udfolde sig på og tilpas faste rammer til ikke at miste fokus. En god brief er fuld af begrænsninger, der sørger for, at den kreative energi kan bruges rigtigt.

Men vi mennesker er magelige vanedyr, der let forfalder til rutiner og en traditionel problem/løsning-mentalitet. Det er helt naturligt, for vi er “opdraget” til at løse en given opgave, når vi får den stillet. Udfordringen er derfor at pleje og dyrke den spontane kreativitet, der ikke nødvendigvis har noget konkret formål.

Så hvordan holder man de små grå i gang og tvinger sig selv til at prøve nye ting? For eksempel ved at gøre som den engelske kunstner og designer Dominic Wilcox, der netop har gennemført et eksperiment kaldet Speed Creating, hvor han hver dag i 30 dage skulle frembringe “noget kreativt” ved siden af sine øvrige gøremål.

Ved at påføre sig selv nogle enkle begrænsninger – primært tid og penge – lykkes det Wilcox at opfinde en ny ting hver dag. Ikke alle hans frembringelser er lige fantastiske, men iderigdommen er alligevel imponerende.

Alle resultaterne kan ses her:  Og selvom der går lidt vel meget trylledej i den undervejs, er der også meget inspiration at hente. Min personlige favorit er nok “fodbold smoothie maskinen”

Paul Hertz står bag udvælgelsen af ugens udvalgte – i hvert fald indledningsvist. For alle er velkomne til at komme med bidrag. Konceptet er de mere finurlige inspirationskilder frem for de mere klassiske som reklamefilm og annoncer.

Ugens udvalgte fra i mandags

 
“I’m mad as hell, and I’m not going to take it anymore!”

Med disse ord inviterede Jon Stewart fra The Daily Show USA’s befolkning til anti-demonstration i weekenden – det såkaldte Rally to Restore Sanity.

Hovedeventen i Washington D.C. samlede angiveligt op mod en kvart million deltagere. Dertil kommer formodentlig titusindvis af deltagere i paralleldemonstrationer verden over (inklusive en i København).

Sidste uge bragte også nyheden om, at samme Jon Stewart er blevet udråbt til USA’s mest indflydelsesrige mand, og i morgen er der midtvejsvalg Overthere. Alt i alt burde der være god grund til i hvert fald kort at orientere sig om, hvad det hele handler om. For dem af os, der ikke trofast følger The Daily Show, kan det ske ved at bruge 12 minutter på at se og høre Jon Stewarts tale fra i lørdags. Eller ved at lade sig inspirere af de 100 bedste skilte folk havde medbragt til demonstrationen hvor der gemmer sig adskillige opfindsomme perler.

Ugens udvalgte fra i fredags:

“Curiosity killed the cat”, siger man på engelsk. Heldigvis er jeg ikke en kat, for hvis der er en ting, jeg elsker ved mit arbejde, er det at kunne dyrke nysgerrigheden. For at være ærlig, er selve det at gå på jagt efter ting, der kan inspirere mig selv og andre, en stor del af min drivkraft i hverdagen.

Det bedste ved gode ideer er, at den slags ligesom smil bliver mere værd, når man deler dem med andre. Og når jeg nu alligevel ikke kan lade være med at lede efter stort og småt, der har en eller anden relevans for alle os, der elsker reklame og kommunikation, hvorfor så ikke dele ud af det her på BureauBiz.

Derfor denne faste “klumme”, hvor ambitionen er at inspirere på to planer.

Først og fremmest skal klummen et par gange om ugen levere inspiration, som ikke nødvendigvis er de virale film og reklamer, der alligevel finder vej til branchens medier. Jeg vil gerne nå lidt bredere ud og præsentere ting, der måske er fjernere beslægtet med faget eller lidt mere obskure, men som alligevel har relevans.

Dernæst vil klummen forhåbentlig også inspirere andre nysgerrige til at dele ud af de guldkorn, de falder over i deres daglige jagt på gode ideer. Jeg tager meget gerne imod og formidler videre. Så mail mig på paul@zupa.dk. Eller til Finn Graversen på Bureaubiz, finn@bureaubiz.dk

En lancering skal jo helst ske med en vis stil, og derfor er den første ting, jeg er faldet over en lille video om selve det at få gode ideer. Hvor kommer de fra, og hvordan kan man selv gøre noget for at fremme processen. På bare 4 minutter får vi essensen af Steven Johnsons bog “Where Good Ideas Come From” – og det sker på en måde, der repræsenterer noget af det ypperste inden for præsentationens ædle kunst. Det er så fedt lavet, at jeg i hvert fald ikke kan lade være med at blive begejstret.

Hermed velkommen til Ugens Udvalgte – nyd den.

For dem der har mod på mere kan et længere Steve Johnson foredrag om samme emne findes som TED talk – hør og se det her: