Google Maps har sat helt nye standarder for, hvordan kortsøgning ser ud og finder sted. Satellitfotos plejede at være grynede og utydelige billeder, vi så kun på vejrkort, og luftfotos var sådan noget ens svigerforældre havde hængende i stuen med et billede af slægtsgården.
Med Google Maps blev der bygget bro mellem de to, og pludselig sad folk verden over og kiggede på deres egne huse og haver fra oven. Senere kom Google Street View og revolutionerede kort-begrebet endnu en gang.
Nu kan vi se vores eget hus eller arbejdsplads fra gadehøjde. Eller vi kan bruge Street View til at gå på opdagelse i hele verden uden at flytte os fra sofaen.
Men gad vide, hvor mange der egentlig bruger Google Street View til at se steder, de ikke kender i forvejen. Altså med mindre de vil orientere sig ekstra grundigt, før de skal finde en ny adresse, eller måske lige skal prøve at “gå” på Den Kinesiske Mur?
Og det er jo i grunden ærgerligt, for Street View giver en unik mulighed for at komme rundt i verden og på den måde se, hvordan folk lever andre steder.
Men hvordan pokker gør man, hvis man skal undgå at klikke planløst rundt og hurtigt miste interessen?
Man bruger den stærkt vanedannende http://www.mapcrunch.com/, som i al sin enkelhed bruger Google Street View til at sende dig rundt forskellige steder i det land, du ønsker.
Med MapCrunch kan man udforske (næsten) hele verden, og det bliver aldrig kedeligt. Brug den for sjov som ren adspredelse, brug den til at hente inspiration eller til at få be- eller afkræftet dine fordomme om andre lande.
Eksempelvis klikkede jeg mig igennem fem forskellige destinationer i Sverige, før den første bil dukkede op – ellers var der kun skov og ødemark. Modsat med en tilfældig rundtur i Japan, der næsten udelukkende bød på tæt bymæssig bebyggelse. Men som skrevet – pas på, for MapCrunch-tjenesten er stærkt vanedannende!
Paul Hertz står bag udvælgelsen af ugens udvalgte – i hvert fald indledningsvist. For alle er velkomne til at komme med bidrag. Konceptet er de mere finurlige inspirationskilder frem for de mere klassiske som reklamefilm og annoncer.
Ugens udvalgte fra i tirsdags
I takt med udbredelsen af bredbånd stiger brugen af online video dramatisk. Ifølge TechCrunch vises der hver eneste dag 1,2 milliarder videoer på YouTube, og den gennemsnitlige bruger ser 182 YouTube-videoer om måneden.
Det er altså ikke uden grund, at YouTube altid nævnes, når snakken går på video på Nettet, men der er selvfølgelig andre steder at gå hen. Et af de mest interessante er Vimeo (http://www.vimeo.com/), der har en langt mere kreativ, kunstnerisk og ikke-kommerciel profil.
I sidste måned afholdt Vimeo sin årlige film award, hvor brugere fra hele verden konkurrerer om at lave årets video. Ud af mere end 6500 indsendte forslag i ni forskellige kategorier blev fundet 10 vindere (http://vimeo.com/awards), som alle er ret fantastiske på hver sin måde.
En af mine favoritter er “oops” (http://vimeo.com/13788278), som ud fra det forhåndenværende søms princip skaber en forunderlig lille historie i en montage af klip fra YouTube, der kun har det til fælles, at kameraet bliver tabt.