Goviral laver hver måned en liste over nettets bedste film – for bl.a. at fremhæve kreativiteten og historiefortællingen.
Man tager først alle de mest sete, delte og buzz’ede film, og så vurderes bunken efter seks subjektive kriterier.
Efter vinterens SuperBowl, fulgte i sidste måned en sportsfri Top5 – med undtagelse af Nike Free, der kom på femtepladsen. Nu spiller Nike endnu mere med de virale muskler og indtager førstepladsen – med My Time Is Now.
Nike og topplacering er næppe nogen overraskelse – dét er derimod listens tredjeplads: Radio Klassisk med en flashmob udført af Sjællands Symfoniorkester.
Bureauet bag den 3. bedste viral – worldwide – er dansk, ukendt og ungt. Makropol hedder bureauet, der kom til verden i november.
“Makropol blev stiftet af en alternativ trio: En filmproducer, en digital antropolog og en medieinstruktør. Vi er ikke et filmselskab, men fungerer på et filmselskabs præmisser. Vi leder ikke efter kunder, men efter gode historier. Det er historierne først, og så kobler vi kunder på – et omvendt reklamebureau, om du vil. Det sker også, at kunder kommer til os – og så finder vi historien sammen,” siger Mads Damsbo, der er medieinstruktøren.
Filmproduceren er Maria Schou Andersen. Antropologen, Mark Emil Hermansen, har siden stiftelsen sagt ja til et jobtilbud til anden side og fungerer nu som konsulent for Makropol.
“Først lavede vi en event på Københavns Hovedbanegård – med Bolero. Flashmobben i metroen var nummer to, nu udført mere stramt. Viralen har ikke ramt Kina og Japan endnu, så vi forventer en anden bølge. Tredje trin i raketten kommer til september, hvor vi med støtte fra en række kulturfonde lancerer en brugergenereret interaktiv musikvideo på globalt plan,” siger Mads Damsbo.
Radio Klassisk, flashmobben og Sjællands Symfoniorkester placerer sig på Govirals liste foran Carlsbergs EM-film og den stjernebestrøede Prada-film.
1. Nike Football: My time is now
Med mere end 14 millioner views blev Nikes European 2012 kampagne den største virale succes i maj måned. Kampagnen er en hyldest til den næste “bølge” af talentfulde fodboldspillere, The Chance deltagere og elite udøvere, der kæmper for at gøre en forskel.
Filmen udspiller sig på et europæisk fodboldstation, der under en kamp mellem Frankrig og Holland, invaderes af hundredvis af unge fodboldfanatiske mænd, ivrige efter at blive set.
Videoen vækker øjeblikkelig opmærksomhed, især hos fodboldinteresserede, der vil kunne spotte op til flere kendte stjernespillere i bølgen af fodboldentusiaster. Der er et godt flow og en god produktion bag videoen, hvilket yderligere øger dens shareability.
Og selvfølgelig er der mere! Som altid har Nike tænkt kampagnen til fulde, og tilført den dybde ved at producere en interaktiv YouTube udgave, der giver seeren mulighed for at gå igennem skjulte tunneller, klikke på forskellige spillere etc.
- Score: 8.7
- Designed by: W+K London
2. Pepsi MAX & Kyrie Irving: Uncle Drew
Hvad sker der når en af de helt store NBA stjerner beslutter at gå undercover og tage del i et privat “game of street hoops” in Blomfield, New Jersey? Man får en viral succes, ifølge Pepsi.
Et populært ordsprog lyder at “planning to go viral is like planning to fall in love”. Pepsi lader sig imidlertid ikke skræmme og deres “designed for viral” kampagne har med godt 7 millioner views da også bevist det umulige muligt. Men hvad ligger bag succesen? Et stort produktions- og distributionsbudget åbenlyst, men herudover også en gennemtænkt gimmick.
Videoen indeholder alt det vi kender fra amerikanske “feel good sports movies” om end tilført en noget anderledes slutning. På trods af et gennemført plot, kendisfaktor og en dyr produktion fremstår videoen en smule lang med risiko for at miste audience hook undervejs. Overordnet scorer videoen over gennemsnittet og de mange views vidner da også om en høj shareability. Måske er det alligevel muligt at købe sig til kærlighed eller dét der minder om.
- Score: 8.3
- Designed by The Marketing Arm
3. Radio Klassisk: Flash mob in the Copenhagen Metro
Radio Klassisk kunne i maj måned skrive viralhistorie med deres vellykkede flash mob i den københavnske metro. I alt har mere end 3 millioner set Sjællands Symfoniorkesters pludselige optræden i metroen, hvor tilfældige (og heldige) rejsende kunne nyde Edward Griegs “Per Gynt”.
Videoen er blevet en succes, da den på en næsten romantisk måde formår at gengive følelserne, de medvirkende gennemlever på turen. Musikken er eminent og profilerer klassisk musik på bedste maner. Videoen formår at holde publikum fængslet under den omkring to minutter lange optagelse. Videoen er velproduceret, og der zoomes tilpas ind på de medvirkende til at stemningen og øjeblikket fanges.
Eneste negative påpegning er, at videoens shareability begrænses en smule af “flash mob”-fænomenets efterhånden overgjorte karakter. Der findes i dag så mange veludførte udgaver af flash mob, at der skal meget til, før afsenderen kan gøre sig forventninger om organisk spredning i den helt store stil.
- Score: 8,2
- Designed by Makropol
4. Carlsberg: Fan Academy
Carlsberg har som officiel “bear of the England team” og sponsor af EM-slutrunden søsat en storstilet kampagne. Videoen, der har opnået godt halvanden million views, omhandler det fiktive “fan academy” – en træningslejr for rigtige fans.
Videoen er stjernespækket – med bl.a. Arsenal-stjernen Ian Wright, OL-guldvinder Linford Christie, skuespiller Brian Blessed og Manchester United-ikonet Sir Bobby Charlton.
Videoen er underholdende, uden at man dog klasker sig på lårene af grin eller forarges på nogen måde. Sammenlagt scorer videoen højt på storytelling, audience hook og produktionskvalitet.
Endnu engang demonstrerer Carlsberg evnen til at lave video, der ikke overbrander produktet, men får det til at indgå som en helt naturlig del. Kampagnen er aktuel på tv, outdoor, print og facebook, hvilket tilfører den yderligere dybde. Alt i alt en fin hyldest til britisk fankultur og dansk øl.
- Score: 8.0
- Designed by Fold7
5. Prada: A therapy
Prada’s “A Therapy” blev offentliggjort på den prestigefyldte filmfestival i Cannes i forbindelse med instruktøren, Polanski’s, øvrige filmfremvisning. Videoen, der omhandler en ikke helt almindelig konsultation mellem en rig Prada-klædt kvinde (Helena Bonham-Carter) og hendes terapeut (Sir Ben Kingsley), bærer da også et stærkt filmisk islæt. Foruden at være smukt produceret formår videoen at fængsle seeren med en atypisk og befriende humoristisk attitude. På den negativ side har videoen et begrænset shareability potentiale, da man helst skal sætte pris på det æstetiske og noget bizarre udtryk for at holde af den. Dog skal Pradavideoen belønnes for at løfte baren for modebranding og for at sætte et smil på læberne i Cannes.
- Score: 7,0
- Designed by: Roman Polanski
Bag om scoren:
Videoerne er valgt ud fra visninger, delinger og generel buzz – og vurderet på en 1-10 skala ud fra seks kriterier (goviral scorecard):
- Umiddelbar tiltrækning: Skaber de første 10-15 sek. den nødvendige nysgerrighed? Payoff’en skal præsenteres hurtigt eller på anden vis kommunikeres tydeligt – brugerne er karrige med deres tid.
- Publikums-krog: En kändis, et overlegent lydspor, eksklusive billeder, sex appeal eller en fængende titel – er der noget i filmen, der får den til løbe langt på literen blandt brugere og webmasters.
- Storytelling: Interessant – dét er kodeordet. Noget, brugerne ikke har set før – eller ikke set så godt før, sammenlignet med det hidtidige indhold i genren. Storytelling dækker også over historiens forløb og det bagvedliggende kreative koncept.
- Dele-venlighed: Ekseveringen sker på en måde – format og tone – så brugerne vil dele det i deres sociale netværk eller på blogs. Mennesker er fødte historiefortællere, så de vil dele historier og skabe samtaler, hvis du giver dem en grund.
- Produktion: Går på layout, autencitet, production value og filmens overordnede flow. Er filmen behagelig at se, skaber den følelser hos målgruppen og – helt enkelt – er der overensstemmelse mellem layout og historie.
- Kampagnen – overordnet set: Brugerens rejse og kampagnens dybde er væsentlige ingredienser i engagementet. Har vi flere indholds-elementer og flere kanaler i spil?