Ukendt digitalt bureau vandt kreativ konkurrence

Peter Engholm
25@mail.dk

Et digitalt bureau, der egentlig kun havde været inde til en snak om hjemmesiden, fik chancen med et kreativt oplæg – og endte med at vinde konkurrencen om elbilsprojektet Choosev.

50 bureauer gjorde deres hoser grønne, da ChoosEV – elbilprojektet, der ejes af Syd Energi, Seas-NVE og Sixt Danmark – i efteråret fortalte, at man var udkig på efter et bureau til brandingaktiviteter.

Efter en række samtaler blev finalefeltet fundet: 2 bureauer, der var blandt dem, der havde reageret på Bureaubiz’ artikel, og 1 bureau, der først efterfølgende fandt ud af, at ChoosEV var på bureaujagt – og sidstnævnte burde ellers kende lidt til ChoosEVs situation, for parterne kendte hinanden.

“Vi havde tidligere haft dem inde til en snak om vores digitale muligheder. Efterfølgende fandt de ud af, at vi ledte efter et bureau, og spurgte, om de måtte give et bud. Jeg troede egentlig, at de mest gjorde sig i hjemmesider, men de ville gerne komme med et kreativt oplæg,” siger Ann Frisenborg Marker, kommunikationschef i ChoosEV.

Det digitale bureau var det ikke særligt kendte Fonqi, og det var oppe imod Waga-Waga, der for nylig vandt Fødevarestyrelsens SKI-udbud, og Tyveti, der kom til verden uden kunder og under krisens kulmination, men som siden har etableret sig.

“De er alle netværksbureauer. Tyveti var lige lidt frækkere, så dem måtte vi hilse på. Waga-Waga var gode til selv at byde ind, og Fonqi gik mest til ekstremerne inden for den givne opgave. Alle var superkreative og engagerede – og med en god kemi – så vi var ude i marginalerne for at finde vinderen. Det blev Fonqi, hvis oplæg var så inspirerende, at det peger på den retning, vi skal gå,” siger Ann Frisenborg Marker.

Hun ser frem til samarbejdet, som man vil kunne se resultaterne af i løbet af efteråret.

“Det har været en fantastisk proces, og det bliver spændende at se, hvor samarbejdet med Fonqi fører os hen. Nu skal vi se, hvordan de bor – det er næsten som at få en ny kæreste.”