Opdateret. Når EM om få dage sparkes i gang, er det med en opfordring fra Coca-Cola til ikke at lægge låg på den indre fodboldfan. Læskedrikken har siden 1988 været involveret i EM – lige så længe som Carlsberg – og til slutrunden i Polen og Ukraine aktiverer Coca-Cola sponsoratet med en opfordring til at slippe den indre fodboldfan løs gennem kampagnen “Let’s Get Crazy”.
Et af hovedelementerne i kampagnen er et uventet musikalsk samarbejde. Hvor Coca-Cola ofte indgår partnerskaber med kunstnere, der har bred appel og høj kendskabsgrad – seneste eksempler er Mark Ronson ved det kommende OL og Maroon 5 – har det globale brand denne gang allieret sig med det mindre mainstream-agtige Gogol Bordello – med Coca-Colas egne ord: “Et ukrainsk sigøjnerpunkband, der gør sig i energiske og humoristiske punksange”.
Gogol Bordello har skrevet den officielle Coca-Cola Euro 2012 slagsang, ‘Let’s Get Crazy’, der handler om at smide tøjlerne og overgive sig til fodboldeufori.
“Omdrejningspunktet for Let’s Get Crazy-kampagnen er den forvandling, der sker med fodboldfans, når de hepper på deres favorithold – uanset om det er på et stadion eller hjemme foran fjernsynet. Det at male sig, synge og danse er en positiv måde at udtrykke sin fodboldglæde på, og vi vil gerne bruge vores Euro 2012 partnerskab til at hylde og opfordre til dette”, siger Lotte Bjerngaard, Market Activation Manager, Coca-Cola North West Europe & Nordics.
Følelsen af forvandling er ligeledes indfanget i to tv-reklamer, Transformations og The Spirit Of Euro, der er produceret af Santo, Buenos Aires, og vises i bl.a. Europa, Asien og Afrika i forbindelse med kampagnen.
I Danmark eksekveres Lets Get Crazy-kampagnen digitalt via Coke.dk/euro2012, hvor man kan forvandle sig selv til en begejstret fodboldfan og møde ligesindede.
Let’s Get Crazy-kampagnen er en forlængelse af den nuværende Coca-Cola brand platform “Open Happiness” og aktiveres på mere end 70 markeder verden over.
‘Let’s Get Crazy’ med Gogol Bordello kan downloades gratis her.