Danske Banks brand får økonomisk tæsk

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Danske Banks brand har tabt 9 mia. i brandværdi. Banken er dog den eneste af de store virksomheder, der er blevet målt to gange.

I en stort opsat artikel i dag, tager Børsen hårdt fat på Danske Banks brandværdi.

Ifølge en måling fra det britiske analysehus Brand Finance, der er foretaget ved årsskiftet, ville Danske Bank ligge nummer et på en liste over Danmarks mest værdifulde brands.

Men i Børsens stort opsatte artikel, ligger Danske Bank kun på en tredjeplads efter et tab i brandværdi på 9 mia. kr..

Tilbagegangen opstår, fordi der er foretaget en ny måling i april, men det er kun Danske Bank, der er blevet målt igen. Baggrunden for dette forklares ikke nærmere i artiklen.

Børsen fremhæver desuden, at Danske Banks brandværdi er faldet siden lanceringen af den nye strategi, New Standards. Den stærkt omdiskuterede lancering foregik dog i efteråret, mens faldet er fra starten af i år til april. Denne forskel forklares ikke nærmere i artiklen.

Om årsagen til den tabte brandværdi siger adm.dir. i Brand Finance, David Haigh, til Børsen, at ”den primære grund er, at omsætningen, som udgør en stor faktor i forhold til brandværdi, er faldet lige siden refokuseringen af forretningen”.

Her er de 10 øverste på listen fra Børsen:

Placering Brand Brand value 2013 mia. DKK
1 A.P. Møller-Mærsk 17,2
2 Carlsberg 13,4
3 Danske Bank* 13,3
4 Arla 13,3
5 Lego 12,7
6 TDC 6,4
7 Pandora 5,6
8 Tuborg 5,2
9 Danske Spil 4,5
10 Novo Nordisk 4,5

*Note i Børsen: Værdisættelsen af Danske Bank er foretaget 22. april 2013. De øvrige er foretaget med data til og med 31. 12. 2012

Kilde: Brand Finance

(Børsen Mediemarked, p. 4-5)