Umwelt opruster med kreativ direktør

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Den nye er fundet hos et digitalt bureau, og skal sammen med Peter Dalgas udgøre bureauets kreative ledelse.

“Mission accomplished”, lyder meldingen fra Umwelts adm. dir., Steen Søndergaard efter, at han har kunnet byde velkommen til Thorkild Bjerre som bureauets anden kreative direktør.

Thorkild Bjerre kommer fra et tilsvarende job hos webbureauet Zupa.

“Jeg har i et stykke tid været på jagt efter en kreativ direktør til sammen med Peter Dalgas at lede den kreative afdeling. Samtidig har vi også ønsket at opruste på det digitale område, og med Thorkilds ansættelse er vi nu på plads, hvad angår senior-kompetence,” siger Steen Søndergaard og tilføjer:

“Thorkilds digitale indsigt er et plus, men han er valgt, fordi han først og fremmest tænker kommunikation.”

Men når nu digitalt er et af tidens hotteste mantraer, hvorfor vil man så udskifte et digitalt bureau med et traditionelt reklamebureau?

“Der har været en tendens til, at gå til et digitalt bureau, hvis man har talt online. Men jeg tror, at digitalt er ved at blive modent, og man ser en bevægelse væk fra specialiseringen,” siger Thorkild Bjerre og fortsætter:

“Ser man ud i verden, kommer nogen af de mest spændende ting fra traditionelle reklamebureauer som Crispin Porter og Forsmann & Bodenfors. Jeg tror, reklamebureauerne er ved at tage teten, fordi det grundlæggende ikke handler om teknologi men om at bygge brands, awareness og liking, og her har reklamebureauerne gennem mange år opbygget en kernekompetence.”

Ud over at Steen Søndergaard længe har ønsket at få en kreativ direktør mere, så er oprustningen også udtryk for, at det går godt efter, at bureauet kom ud af 2009 med et betydeligt underskud.

“Der er gang i forretningen og driften er positiv. Seniorlaget er på plads – skal vi bruge flere folk bliver det på et andet niveau i organisationen,” siger Steen Søndergaard.

Samtidig med Thorkild Bjerre har Umwelt også netop taget imod en ny kontaktchef i skikkelse af Kathrine Leisby, der kommer fra TBWA.

Hos Zupa var Thorkild Bjerre end ud af to kreative direktør. Morten Kjær har dog også forladt bureauet efter relativt kort tid, og bureauet er derfor på udkig efter erstatninger.

“Vi er i dialog med spændende folk, men i mellemtiden har vi knyttet to nye AD’ere til os, så vi er absolut leveringsdygtige. Men vi er ambitiøse på dette område, og vil derfor fortsat styrke os,” siger direktør Niels Ranum.